Möjlighet att fylla i bankgiro på utländsk leverantör - eEkonomi

  • 7
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 dagar sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Dell's adress är i Danmark. men de har svenskt organisations-nummer och bankgiro. men det verkar man inte ha tänkt på.När man lägger in ett företag med utländsk adress är det inte möjligt att betala via bankgiro längre :-("Löste" problemet genom att ge en adress i Köpenhamn, Sverige...Vore bättre om funktionen fanns.
Foto på A.P.Richelieu

A.P.Richelieu

  • 956 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

  • 7
Foto på Joakim Karlsson

Joakim Karlsson, Fd Produktspecialist Visma Lön

  • 35,250 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!
När leverantören har en utländsk adress hanteras det som en utlandsbetalning av programmet. Här förstår jag problematiken som uppstår och lösningen idag blir att göra som du gjorde.
Jag tackar för att du framförde synpunkten till oss och tar den vidare till vår utvecklingsavdelning som får titta på om och i så fall när vi ska åtgärda det här i kommande versioner.
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 47,174 poäng 20k badge 2x thumb
Som när utländska företag har plusgiro... (och ibland även svenskt momsnummer)
Ni får nog tänka i lite vidare kretsar generellt
Foto på Lars R

Lars R

  • 9,202 poäng 5k badge 2x thumb
Hur kan det komma sig att det här uppenbara felet inte är löst ännu efter tre år. Det är precis lika omöjligt idag att göra en korrekt registrering av leverantörer med utländsk adress men svenskt bankgiro.
Foto på roger

roger

  • 110 poäng 100 badge 2x thumb
OK, då valde jag också rätt workaround.

Dessvärre följer det med en liten felruta jag inte begriper varje gång jag tittar på min norska leverantör med svenskt plusgiro (enl bifogad bild).
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

  • 89,056 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Det verkar konstigt.
Vad använder du för webbläsare för Visma eEkonomi? Och vad har du för operativsystem på din dator?

/Anna
Foto på roger

roger

  • 110 poäng 100 badge 2x thumb
Chrome/Win7Pro. Men var är det som är konstigt? Felmeddelandet är ju bara ett skönhetsfel. Det stora problemet är ju att ni inte tillåter utländska företag använda svenska betalsystem.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

  • 89,056 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Jag ville bara dubbelkolla eftersom jag inte får felmeddelandet hos mig.
Vår utvecklingsavdelning tittar på idén och vad en förändring skulle innebära.

/Anna
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 47,270 poäng 20k badge 2x thumb
Skall betala till svenskt företag men i US-dollar - då tror systemet att det är en EU betalning.
Hur kommer jag vidare?
Jag har bara ett USD konto i SE-Banken att betala till. (svenskt t.o.m.)
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 47,270 poäng 20k badge 2x thumb
Hur kommer jag vidare med denne svenska leverantör? Jag behöver registrera moms.
Foto på Joakim Karlsson

Joakim Karlsson, Fd Produktspecialist Visma Lön

  • 35,250 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!
Du kan klicka dig förbi meddelandet och ta bort/ändra raderna som föreslås om du vill registrera fakturan på ett annat sätt. Till nästa leverantörsfaktura minns programmet hur du har bokfört det och föreslår dina valda konton automatiskt.
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 47,270 poäng 20k badge 2x thumb
Har gjort så men texten under ser inte helt förtroendeingivande ut eftersom momsen är på USD 873;

Totalbelopp: USD 4 365,00
Belopp exkl. moms: USD 4 365,00
Moms: USD 0,00
Differens: USD 0,00
Foto på Joakim Karlsson

Joakim Karlsson, Fd Produktspecialist Visma Lön

  • 35,250 poäng 20k badge 2x thumb
Det ser vilseledande ut, precis som du är inne på. Men har du angett konto för moms kommer det ändå att bli rätt. Anledningen att texten blir så är för att du ändrar den föreslagna konteringen. Våra utvecklare har registrerat ett ärende på att fixa till detta och jobbar på en lösning till kommande versioner.
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 47,270 poäng 20k badge 2x thumb
Bara för att man anger en utländsk valuta skall ju inte systemet förutsätta något som inte stämmer, d.v.s. att det är en EU leverans utan moms. Varför blir det så? USD är ju inte EU valuta.

Om nu samma leverantör skickar faktura på SEK måste jag lägga upp en ny lev. då?
Det utlänska kontot måste nämligen bort om man anger ett Pg
En EU leverantör som fakturerar i SEK och har ett svenskt Pg hur går det?

Ni bör nog låta användarna bestämma vad som är vad
Foto på Joakim Karlsson

Joakim Karlsson, Fd Produktspecialist Visma Lön

  • 35,250 poäng 20k badge 2x thumb
Helt riktigt och det är därför våra utvecklare har skapat ett ärende på detta att se över till framtida versioner.
Du kan välja där, att antingen ändra på befintlig leverantör eller skapa en ny med de andra förutsättningarna.
Tack för din input! :)
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 47,270 poäng 20k badge 2x thumb
helst vill man ha alla inköp hos en leverantör på samma lev nr.

Och möjlighet att ta ut reskontrastatistik, många utländska leverantörer kräver att man skickar en reskontrabalans runt årsskiftet, förresten så vill även flera kunder också ha det
Foto på Peter Jochems

Peter Jochems

  • 642 poäng 500 badge 2x thumb
Kommer det en justering på utländska företag med svenska bg. nummer snart det är över ett år sedan detta anmäldes.
Foto på Peter Jochems

Peter Jochems

  • 642 poäng 500 badge 2x thumb
Nu är det över 4 år sedan detta anmäldes som ett fel. Hur lång tid behöver ni egentligen?
Foto på Lars R

Lars R

  • 9,232 poäng 5k badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Utländsk leverantör EU - eEkonomi.

När ska ni fixa så att en EU-leverantör kan få ha ett svenskt bankgiro men ändå är kodad som EU-leverantör. Som det nu är måste jag ge felaktiga uppgifter om leverantören och dessutom måste jag själv räkna ut beloppen på den fiktiva momsen på varenda faktura. Detta sker ju automatiskt om systemet vet att leverantören är en EU-leverantör.Detta har påpekats för mer än ett år sedan men vi får inget som helst svar eller reaktion.
Foto på Lars R

Lars R

  • 9,232 poäng 5k badge 2x thumb
Som sagt, inget svar! Ni har så obegripliga inbyggda regler som inte alls är anpassade till verkligheten utan till en liten programmerares gissning om hur det nog fungerar.
Alla sånt här som är viktigt måste ju användaren själv få bestämma över. Exempelvis ange för en viss leverantör att den är en EU-leverantör. Det kan ju inte Visma avgöra om inte användaren själv har uppgivit det.
Jag kan aldrig få automatisk uträkning av fiktiv moms för alla fakturor från EU-leverantörer med svenskt bankgiro. Det är helt enkelt ofattbart att ni inte har fixat det för länge sedan.
Att bara komma på den hiskeliga idén att bygga några som helst regler i systemet på leverantörens hemland. Otroligt okunnigt!
Foto på Lovisa Dacke

Lovisa Dacke, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,898 poäng 20k badge 2x thumb
Hej allihopa! 

Jag ser att det är ett bra tag sedan vi bemötte i den här tråden och ber självklart om ursäkt för detta.

Jag håller helt med er gällande att detta är en brist i programmet och att det upplevs som styrt för er med den här kombinationen. I dagsläget har vi ingen bra work-around.

Vi kommer inte lösa detta inom den närmsta framtiden men jag vill verkligen lyfta att vi ska kika på det framöver för att se vad vi kan göra för att förbättra den här hanteringen.

Vi återkommer självklart i tråden om en ändring  blir aktuell.

Ha en fin dag!

/Lovisa
Foto på Frederik Bjork

Frederik Bjork

  • 70 poäng
Hej!
Betalar ofta till utländska leverantörer som har ett svenskt bankgiro nummer.
Behöver möjlighet att ange ett svenskt bankgiro nummer på en utländsk leverantör.
Vänligen åtgärda.
Med vänlig hälsning
Frederik

Foto på A.P.Richelieu

A.P.Richelieu

  • 956 poäng 500 badge 2x thumb
Det har efterfrågats i flera år utan att något har hänt.
Foto på Hilda Kidell

Hilda Kidell , Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 592 poäng 500 badge 2x thumb
Hej! 

Jag vill börja med att be om ursäkt för sen återkoppling i detta ärendet. 

Sen vill jag vara ärlig och säga att detta inte är något som är planerat att införas under 2019 men vi tar med oss önskemålen in i framtiden och ser att det är en funktion som är saknad och som hade underlättat. 

Ha en fin dag! 

/Hilda
Foto på Lars R

Lars R

  • 9,232 poäng 5k badge 2x thumb
Jag förstår att det dröjer. Ni har ju haft önskemålet i bara 3-4 år. Så att få det fixat i år är mycket begärt.