Underskott - Utnyttja eller föra vidare?

• 2
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 6 år sedan
  • Besvarad
Hej jag har fått ett underskott i firman 2012 på runt 100.000kr.
Vi håller på att avveckla butiken som vi driver(eftersom att den går minus) men tänker fortsätta vara registrerad som företag. Jag har lite annat som jag kan företaga mig med utöver butiksverksamheten på sikt.
Dock kommer omsättningen minska betydligt och jag räknar inte med att gå med någon större vinst om ens alls under 2013.
Ska jag då utnyttja underskottet i denna deklarationen eller föra det vidare, vad är smartast?
Foto på KLT

KLT

• 70 poäng

Publicerades för 6 år sedan

• 2
  • 1
Foto på Pär Gustavsson

Pär Gustavsson, Champion

• 3,320 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Jag förutsätter att du driver din verksamhet i bolagsformen enskild firma.

Nu ska jag försöka sia in i framtiden, det blir inte helt lätt. Jag kan rekommendera dig att läsa Skatteverkets broschyr: 295 – Skatteregler för enskilda näringsidkare under rubriken underskott.

Huvudregeln när man gör ett underskott i en enskild firma är att du får ta med det till nästa år. Du får föra underskottet vidare i hur många år som helst, så länge du driver näringsverksamhet och är registrerad som företagare. Skulle du göra vinst ett år får du utnyttja dina gamla underskott tills vinsten överstiger tidigare gjorda underskott.

När du väljer att avsluta din verksamhet en gång för alla får du ett avdrag om det fanns ett outnyttjat underskott kvar i den enskilda firman med 70 % i inkomstslaget kapital. Du får dessutom fördela avdraget på året och två efterföljande år om du inte kan åtnjuta hela avdraget första året du deklarerar förlusten.

Det finns givetvis undantag från huvudregeln. Om du har startat din butik 2008 eller senare och drivit aktiv näringsverksamhet kan du få avdrag i inkomstslaget tjänst som ett allmänt avdrag med högst 100 000 kr per år.

Det andra undantaget från huvudregeln gäller litterär, konstnärlig eller därmed jämförlig verksamhet då du kan få motsvarande avdrag i tjänst för underskott i den enskilda firman även om verksamheten inte är nystartad.

Om din verksamhet är nystartad kan du alltså välja om du ska utnyttja en viss del av underskottet nu. Om du varit registrerad som företagare längre än 5 år måste du rulla vidare underskottet.

Eftersom du tänker fortsätta driva näringsverksamhet kanske det kan vara klokt att ha kvar en viss del av underskottet eftersom syftet med att driva verksamhet är att den ska gå med vinst. Då kan du kvitta mot dina gamla förlustavdrag.

Hälsningar Pär