Ändra signatur och rubrik när man skickar dokument via e-post - Förening/Administration

• 37
  • Idé
  • Uppdaterades för 5 år sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Signaturen kommer inte automatiskt med vid fakturering i Visma Förening (automatiskt sändning av E-post) eller går det att ändra i Visma "Bifogar faktura-100282" så att mer text går att lägga till?
Foto på Mattias

Mattias

• 430 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 37
Foto på Maria

Maria

• 1,074 poäng 1k badge 2x thumb
Hej, skulle vilja påvisa att de signaturer man har som finns i mitt outlook 2007 dessa.
hade funkat bra om de kom per automatik.
vad jag förstår är ett av problemen att mailet som initieras från visma inte kommer i html utan (jag tror) rtf. kan det vara enbidragande orsak till att det inte fungerar.

Under de senaste verionerna av visma har försämringen blivit att outlookmailet inte öppnas perautomatik i nytt fönster utan att outlook blinkar i aktivitetsfältet för att öppnas.
kommer felet från någon ändring av er. eller måste jag gå igenom serverrutiner.outllok och annat. andra mail öppnas i nytt fönster som vanligt.
Foto på Jaryd

Jaryd

• 334 poäng 250 badge 2x thumb
Hej Maria,
Jag har samma problem efter sista uppdateringen att inte outlookmailet öppnas per automatik. Och även att 50 % av gångerna är inte dokumentet bifogat !! Så efter som vi har samma problem så måste problemet ligga hos Spsc.
Ha det gott :-)
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Maria,

Visma Administration använder något som heter MAPI för att kommunicera med epostprogrammet och det finns vissa begränsningar i formatet. Vi följer alla de trådar som rör eposthanteringen här i forumet och kommer utvärdera vilka möjligheter vi har att förverkliga dessa med det befintliga formatet eller alternativ till det i framtiden.

Vad gäller att Outlook ligger och blinkar är vi medvetna om att det kan hända ibland men vi har inte kartlagt i vilka scenarion det händer och vad vi kan göra för att åtgärda det. Vi har inte fått några direkta synpunkter på det, kanske påverkas vissa användare mer än andra. Vi uppdaterar i följande tråd när vi kan prioritera utredningen och har mer information: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...
Foto på Helene Struthers

Jaryd, vi kommer kontakta dig för att titta närmare på det problem du beskriver med dokumenten.
Foto på Maria

Maria

• 1,074 poäng 1k badge 2x thumb
Hej,
Jo vi kan räkna med att med antaler order erkännande som mailas. förlorar en arbetstid på 4-5 minuter per dag bara i order hanteringen. mer beroendepå att man glömemr vart i herrans namn mailet tar vägen. eller dubbelklickar eller råkar stänga ner. varje dag så måste man göra ett musklick mer per gång och det är något som jag gör allt att minimera med kommandon osv. Något för att hämta upp mailet har jag inte luskat ut. men tidsförlusten för företager är ändå på ett år värt påvisa.

Det som stör är ju att det fungerade förut i andra versioner men jag är osäker omd et är efter 5.5 som det helt plötsligt ändrades.

Min erfarenhet är att så har det varit konstant sedan dess.
Foto på TJK

TJK

• 102 poäng 100 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Text vid bifogad ordererkännande via mail.

Hej
Jag skull vilja att man kunde ändra texten när man skriver ut ett ordererkännande via epost till en lite trevligare och artigare text så att man kan skicka det direkt utan att behöva gå in och skriva till mera..
MVH
JE
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,442 poäng 20k badge 2x thumb
Liknande önskemål har framförts i en tidigare tråd, så jag infogar ditt inlägg i den tråden. Tack för dina synpunkter!
Foto på Fredrik

Fredrik

• 104 poäng 100 badge 2x thumb
Namn på pdf fil.

Hejsan
Jag har en kund som använder admin 2000 programet. de handlar uteslutande med utlandet och skickar alltid fakturor via mail. problemet där är att deras kunder inte vågar öppna fakturorna eftersom det står faktura..... som filnam
Deras önskemål skulle vara att man kan ändra en inställning så att man kan ändra det till engelska tyska osv.
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,442 poäng 20k badge 2x thumb
Liknande synpunkter har framförts i en annan tråd, så jag infogar ditt inlägg i den tråden. Tack för att du framförde dina önskemål!
Foto på Christer

Christer

• 474 poäng 250 badge 2x thumb
Hej Visma, som användare och IT-konsult som försöker få våra gemensamma kunder att använda Vismas produkter tycker jag att detta börjar bli pinsamt nu.

Som flera påpekat är det många som skickar fakturor via mail, och säkert många fler som skulle göra det om det bara fungerade bättre. Visma Administration kan i dag inte anses ha ett användbart stöd för utskick av fakturor via mail.

Flera av era konkurrenter har system som klarar detta galant, vilket tyvärr fler och fler upptäcker.

Mitt förslag är att ni gör en enkel lösning enligt tidigare inlägg så att funktionen åtminstone går att använda utan att behöva editera varje mail eller skämmas inför sina kunder för att man använder Visma Administration.

Rimligtvis kan det inte ta mer än någon dag att fixa det för era utvecklare.
Foto på HL

HL

• 166 poäng 100 badge 2x thumb
Till utvecklingsansvarig på Visma!

Nu är det dags att du tar affärsstrategerna på företaget i örat!

Vad är status på arbetet med att bättra på e-postfunktionaliteten från Visma Administration? Då vi upplevde att det fanns stora begränsningar på detta område och det precis som andra användare skriver inte är något stort arbete att ordna till detta så blev vi lite fundersamma. Men Visma sa att "det finns ett företag som har en mycket bra lösning på din problematik" och att detta företag är Inexchange. Vi har nu tecknat avtal med Inexchange till en årskostnad på 10.000-tals kronor. Varje faktura vi skickar via e-post via Inexchange kostar pengar medan det hade varit gratis om Visma bara hade fixat till den funktionalitet som man förväntar sig ska finnas i ett ekonomisystem 2014.

1. Det känns fel att behöva betala extra för grundläggande funktionalitet som finns i princip i samtliga andra ekonomisystem på marknaden.
2. Det blir snudd på oetiskt när man i efterhand får information från en annan användare att Visma är delägare i Inexchange, dvs det företag som man rekommenderade att vi skulle anlita för att råda bot på den brist som finns i Visma Administration.

Således ställer man ju sig också frågan om denna problematik kommer att lösas eller om man avser att INTE lösa den till förmån för det andra bolag som man är delägare i och som har som affärsidé att täppa igen den lucka som finns i Visma Administration. Är det sistnämnda fallet så föreslår jag att man är tydliga med att man inte avser att bättra på mailfunktionaliteten så att alla vi som väntar blir varse om detta och kan väga in det i vårt val av framtida systemstruktur.

Alltså; kommer ni inom snar framtid lösa så att man på ett funktionellt sätt kan skicka fakturor med e-post från Visma Administration, välja vilken signatur man vill ha, välja om man vill skicka med en viss bilaga etc? Eller kommer ni EJ att lösa det? Jag tror det är många som förväntar sig ett svar på detta nu.
Foto på Helene Struthers

Hej, se mitt svar nedan om epost-texten.

Observera att önskemål att skicka bilagor är en mycket intressant fråga och jag hoppas att vi kan titta mer på den biten under året. Där kan jag i dagsläget inte ge någon tidplan. Det finns ett tidigare förslag om det här på forumet men diskussionen har inte riktigt tagit fart. Gå gärna in och delta: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...
Foto på Helene Struthers

Hej på er alla,

Jag ger gärna en uppdatering i den här frågan. Först och främst vill jag tacka för ert engagemang i diskussionen. Era beskrivningar och frågor bidrar till jätteviktiga diskussioner här i utvecklingsteamet.

Vi har haft en plan på att förverkliga det här önskemålet i någon av årets versioner och tidplanen har fått styras av de saker som vi prioriterat i första hand. Med tanke på underlaget vi har här i tråden har vi nu prioriterat om. Vi har flyttat runt i planen och kommer ta tag i detta så snart vi kan. Målet till nästa version, som kommer under våren, är att kunna justera standardtexten som programmet använder vid e-post av dokument.

Om det sker något som påverkar planen meddelar jag givetvis det här i tråden.
Foto på icdistribution

icdistribution

• 244 poäng 100 badge 2x thumb
Redigera email mall.

Hej,

Det vore bra om man kunde redigera email mallen så att det inte bara står "Bifogar Order-3230", utan mer vänlig text med kanske kontaktupgifter, osv.
Detta gäller offert, order och faktura.

Med vänlig hälsning

Mark
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,000 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Jag slår ihop ditt förslag med en tidigare tråd där just detta diskuteras.
/Anna
Foto på Kricke

Kricke

• 446 poäng 250 badge 2x thumb
Självklart måste de funktioner för email som efterfrågas i denna tråd även gälla Beställningar.
I övrigt kan jag absolut hålla med om de flesta andra inlägg i denna tråd!
Detta är en viktig funktion för att förenkla det vardagliga arbetet med Visma, jag har bara haft Visma Administration i några dagar, men anledningen till att jag köpte det var just att kunna effektivisera min tid och förenkla vissa administrativa arbetsuppgifter och jag måste erkänna att jag blev väldigt förvånad när jag fick veta att det inte gick att ändra varken ämnesraden eller mailtexten, jag trodde att supporten missförstod mig, jag ville ju bara veta VAR man ändrade, inte OM man kunde ändra...
Foto på HIF 1904

HIF 1904

• 90 poäng 75 badge 2x thumb
Det är frustrerande att inget görs. Via supporten får man reda på att man ska skriva här vilket bara en bråkdel av användarna gör.

HTML som default för orderbekräftelse samt faktura borde inte vara så svårt att ordna när det är HTML som default i LÖN 100 och Lön 300.

Att det ska vara språkstyrt upplever jag själv då jag har "blandkunder". Det är så lätt att missa att korrigera manuellt varje gång liksom oron som kunderna upplever att öppna ett mail/dokument som kan uppfattas som virus.
Foto på stefan_lhk

stefan_lhk

• 348 poäng 250 badge 2x thumb
Ändra standardtext på fakturamail - Administration.

Jag vill ha möjlighet att ändra på standardtexten i t.ex. fakturamail. Skulle vilja att det automatiskt kom en hälsning/kontaktuppgifter t.ex.
Foto på ZDK

ZDK

• 60 poäng
Aha, här fick jag svaret på min fråga i ny tråd - jag sitter alltså och letar efter något självklart i moderna system - men inte självklart att det fungerar i detta system...?
Foto på Helene Struthers

Officiellt svar
Hej allihopa,

I versionen som kommer nu innan sommaren kommer ni hitta följande inställning i programmet:

Läs mer om alla nyheter på https://www.vismaspcs.se/adminnyheter

Tack för ert engagemang här i tråden!
Foto på A, ITchefen

A, ITchefen

• 3,768 poäng 3k badge 2x thumb
Hej

Kommer man även att kunna påverka doknamn?

Vi har hela tiden problem med att dokumenten döps till svenska namn med "ä" i beställning, som gör att våra leverantörer/kunder inte kan öppna filen ens.

Vi behöver internationellt fungerande namn på filerna.

MVH Anna
Foto på Helene Struthers

Hej Anna,

Dokumentnamnen är nu på svenska och engelska. Programmet tittar på det språk som föreslagits/angetts på fliken 2 på dokumentet.

SV = svenskt doknamn
Icke-SV = engelskt doknamn

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.