Momsredovisning i andra EU-länder - Administration

• 4
  • Idé
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
  • Under bevakning
  • (Redigerad)
Vi säljer varor och tjänster på den svenska marknaden genom fysisk butik och E-shoppar. Nu startar vi en E-shop i Finland, har registrerat oss för finsk momsredovisning ( dvs vi ska betala moms till Finland för den finska försäljningen) och vi behöver en enkel funktion för momsredovisning i annat EU-land.
I framtiden kommer vi att öppna E-shoppar i flera EU-länder och då kommer vårt behov att kunna redovisa moms i annat EU-land att öka.

Det måste finna en mängd företagare med samma behov.
När kan vi få ett sådant tillägg i adm 2000?
Mvh
Tom Wiel
Foto på Tom Wiel

Tom Wiel

• 100 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 4
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,890 poäng 50k badge 2x thumb
Hej Tom!

Jag tar detta vidare som en idé till vår utvecklingsavdelning.
Tack för dina önskemål!
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Tom,

Tack för din synpunkt och bra beskrivning av behovet. Någon automatik har vi i dagsläget inte planerat stöd för då redovisningen sker på olika vis i olika länder. Efterfrågan av en sådan funktion hos användare av programmet är idag inte tillräckligt stor för att vi ska utveckla och underhålla momsredovisning i andra länder.

Vi vill dock gärna utreda hur befintlig funktionalitet kan användas för att särskilja beloppen som ska redovisas utanför Sverige och har tillsatt våra experter inom området att titta på det under veckan. Vi återkommer till dig personligen.
Foto på Patrik

Patrik

• 64 poäng
Vad blev svaret?
Foto på Finskan

Finskan

• 262 poäng 250 badge 2x thumb
Vi skulle också välkomna sådan funktion i Adm200 :)
pga av moms skyldighet i Finland.
Foto på Ola

Ola

• 62 poäng
Det borde vara några tusen intresserade av detta med tanke på alla e-handlare som redan börjat sälja i Finland och en del andra länder, och ännu fler som är på G. Omsätter du över €35000 euro med distanshandel mot Finland måste du registrera dig för finsk moms. Klarar ni inte det måste man helt enkelt byta affärssystem.
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej,

Vi har diskuterat detta närmare och har tagit fram ett exempel på hur ni skulle kunna lösa detta i programmet idag. Vi kommer kontakta er alla personligen och se om vårt förslag hjälper er.
Foto på webshoppen

webshoppen

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
Hur löste ni det här ??
Foto på Sara Lindblom

Sara Lindblom, Moderator

• 3,136 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Lösningen för de andra användarna i tråden har gällt Visma Administration och fungerar inte i eEkonomi som jag kan se att du använder, i dagsläget finns det ingen funktion för just detta i eEkonomi. Det som det dock finns stöd för är MOSS - Redovisning av moms på elektroniska tjänster.
Foto på IFTL

IFTL

• 254 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Fakturera Tysk kund.

Om jag fakturerar en tysk kund och vi är momsregistrerade i tyskland. Vilket momskonto och försäljningskonto används då?
Foto på My Janhall

My Janhall, Moderator

• 2,492 poäng 2k badge 2x thumb
Hej IFTL! 
Vill du att jag mailar dig förslaget som vi har tagit fram angående denna tråd? 

/ My 
Foto på IFTL

IFTL

• 254 poäng 250 badge 2x thumb
Ja tack :)
Foto på Robert

Robert

• 1,676 poäng 1k badge 2x thumb
My,
Det där förslaget får du gärna maila även till mig.

Vi har en del verksamhet i Norge, och fakturerar detta enligt norska momsregler. Jag har lagt upp separata moms- och intäktskonton för detta. Momsen beräknar och debiteras "manuellt" på en fakturarad.

Denna hantering fungerar, men är ju inte en optimal. Har Visma ett bättre förslag lyssnar jag gärna.

Mvh
Robert
Foto på My Janhall

My Janhall, Moderator

• 2,492 poäng 2k badge 2x thumb
Hej!
Jag har skickat detta till er båda. 

Ha en fin helg! 
/ My