Justera utskriftsmall för eFaktura (EDI)

  • 6
  • Idé
  • Uppdaterades för 6 år sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag tycker att ni borde lägga in en funktion som gör att man kan ändra utseende på pdf fakturor som skickas via edi, Är detta någon funtion ni kommer lägga till i programmet?
MVH
Lovisa
Foto på Lovisa

Lovisa

  • 120 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

  • 6
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

  • 93,596 poäng 50k badge 2x thumb
Hej Lovisa!

Jag ändrar din fråga till en idé och tar den vidare till vår utvecklingsavdelning.
Tack för dina idéer och välkommen till vårt supportforum!
Foto på Thomas

Thomas

  • 3,236 poäng 3k badge 2x thumb
Här håller jag också med. Skulle gärna vilja använda vår vanliga mall.
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

  • 46,930 poäng 20k badge 2x thumb
Hej,

Tack för era synpunkter. Vi har haft detta uppe för diskussion tidigare men har ingen lösning på plats i dagsläget. För att prioritera en sådan funktion till framtiden samlar jag gärna in fler synpunkter kring detta, så fler får gärna skriva i tråden.
Foto på Akeros

Akeros

  • 180 poäng 100 badge 2x thumb
Syftet med en öppen editerbar mall är att få skickat en tydlig faktura till en kund då man i egna företaget har flera olika inriktningar/divisioner.
Om detta inte kan göras blir det förvirrande för mottagaren och vi själva har nu stoppat projektet och väntar på en lösning eller byta system.
Det som bör vara möjligt att välja i en mall för EDI är bl.a.
Avsändare i "huvudet", i sidfoten. telefon, e-post samt den text i rutan man kan lägga in strax ovan sidfoten som extra information.
Detta är ju möjligt om än med lite trixande att göra i vanliga mallarna och detta har vi redan avklarat.
Nu väntar vi på en tidplan och detta ärende har nu varit på forumet i minst 11 månader och vad och när händer något???
Foto på SJ

SJ

  • 92 poäng 75 badge 2x thumb
Var någonstans ändrar man till "Omvänd betalningsskyldighet" på EDI-fakturorna? Håller med om att dessa mallar borde ligga bland övriga...
Foto på Emanuel Turesson

Emanuel Turesson, Fd Produktansvarig - Visma AutoInvoice, AutoCollect

  • 1,474 poäng 1k badge 2x thumb
Hej!
Denna ändring måste vi göra i EDI-mallarna, detta arbete pågår just nu. Tillsvidare är det enligt Skatteverket Ok att skicka med den gamla texten. Vi kommer att uppdatera tråden när det är åtgärdat.
Foto på Fredrik

Fredrik

  • 152 poäng 100 badge 2x thumb
Önskar använda en egen mall på fakturan vid EDI/Pdf.

Vi har formgivna mallar för alla dokument i Visma SPCS (och i övrigt också så klart). Dokumenten representerar företaget. Då vill man att de skall se ut på ett viss sätt, så som all annan kommunikation. Det går att ändra mallarna för vanliga dokument i SPCS (såsom fakturor, följesedlar, ordererkännanden mm), men det visade sig att detta inte var möjligt om man vill använda EDI/Pdf funktionen i programmet.

Detta gör ju att EDI funktionen (via Pdf) blir starkt begränsad i dessa fall (snudd på oanvändbar). Skall du använda den ser fakturorna som når kunden inte så roliga ut, och den följer framför allt inte företagets övriga kommunikationsprofil. Vi har egna texter, adresser mm som står på våra dokument, dessa följer inte med. Inte heller företagets logotyp följer med.

Så starkt ett önskemål är att man skall kunna formge egen pdf-mall även i EDI/Pdf, så att de kan se ut som man önskar, och att all information/grafik kommer med.

This reply was created from a merged topic originally titled
Egen mall på fakturan vid EDI/Pdf - Administration/eFaktura.
Foto på Joakim Karlsson

Joakim Karlsson, Fd Produktspecialist Visma Lön

  • 35,320 poäng 20k badge 2x thumb
Hej!
Jag slår ihop ditt önskemål med en tidigare tråd för att samla alla tankar om EDI och pdf på ett ställe. Tack för att du framförde dina synpunkter till oss!
Foto på Akeros

Akeros

  • 180 poäng 100 badge 2x thumb
Ansluter mig till EDI önskelistan om en editerbar mall. Mallen bör kunna editeras för olika Bifirmor- resultatenheter med olika kontaktpersoner och telefon och sparas motsvarande andra std dokumentmallar.
Foto på 147

147

  • 210 poäng 100 badge 2x thumb
Hej

Jag vill bara säga att vi också saknar funktionen att ändra edi/pdf-mallen.
Foto på Thomas

Thomas

  • 3,236 poäng 3k badge 2x thumb
Ett stort problem som vi har sett med standardmallen är att vi inte får in lika många fakturarader som våra andra mallar. Det är en stor summeringsruta som endast behövs på sista sidan. Eftersom vi inte behöver all möjlig information där så har vi kunnat komprimera den och få plats med fler rader.
Kopiorna som vi skriver ut på papper blir då oftast minst två sidor och häftas ihop. Det gör att det tar väldig plats i pärmarna.

Ett annat stort problem med denna funktion är att avsändaren "spoofas" och stoppas oftast i spamfilter. Tror detta problem är upptaget i en annan tråd. En lösning kanske vore att ni registrerar någon domän som kan routa mailen? T.ex. vismainvoice.se eller liknande. Varje användare får ett konto som vidarebefordras till kundens valda adress?
På så vis kan våra kunder svara på mailet och det kommer till rätt adress. Avsändaren kommer då inte att direkt reflektera leverantören för kunden. Men det kanske är bättre än att det inte fungerar alls!?

Ex skicka faktura: EDI/Pdf (info@kund.se) -> kund@vismainvoice.se -> faktura@kund.se
Ex. svara på faktura: faktura@kund.se -> kund@vismainvoice.se -> info@kund.se
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

  • 46,930 poäng 20k badge 2x thumb
Tack för input i den här frågan Thomas. Bra beskrivning och underlag till våra diskussioner.
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

  • 46,930 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej på er,

Under året har Visma gått in i ett spännande partnerskap med företaget InExchange som har en mängd lösningar för att effektivisera företagandet. Bland dessa ett antal e-fakturatjänster.

I samarbetet med InExchange kommer vi nu se över vilka tjänster som skulle förenkla för användaren i Vismas affärsystem. Hur de här tjänsterna och lösningarna kommer se ut i programmen vet jag inte i dag, men vi har nu helt nya möjligheter framför oss att förenkla arbetet med elektronisk fakturering även för de mindre företagen.

När jag har mer information om hur vårt samarbete med InExchange kommer ta form får ni en uppdatering här i tråden. Har ni frågor om InExchanges tjänster är ni välkomna att kontakta oss på sales.teknik@vismaspcs.se

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.