eEkonomi Deklaration/Årsredovisning använder fel periodiseringsfond

• 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Hej!

För några veckor sedan använde jag Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning för att skapa deklarationen för år 2018 som nu är färdig och inskickad.
Idag noterade jag att i "Årsverifikation 2018-12-31" som programmet skapade så användes  "2128 - Periodiseringsfond vid 2008 års taxering"  för årest avsättning till periodiseringsfond.

Vad har programmet nu hittat på?

Tittar jag på Inställningar -> Kontoplan -> 21xx serien är det riktigt rörigt, se nedan.

Från kontoplanen för 2018 till 2019 döpte ni automatiskt om konto 2110 från
"Periodiseringsfond vid 2010 års taxering" till bara "Periodiseringsfonder", så det blev tydligen plötsligt ett gruppkonto ...

Är det tänkt att jag ska döpa om och uppdatera vissa periodiseringskonton i kontoplanen själv, medan ni ändrar andra?

Hur ska isf. eEkonomi och Deklaration/Årsredovisning-tillägget hålla koll på vad respektive manuellt omdöpt konto är till för och veta när det är dags att återföra respektive fond?

Foto på Ralph

Ralph

• 80 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 3 månader sedan

• 1
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 5,182 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Ralph,

Programmet ska hålla redo på vilka år periodiseringsfonderna kommer ifrån och 2008 års fond är ju redan återförd så rätt konto ska belastas.
Dock funderar jag lite på hur det ser ut inne i ditt deklarationstillval. När du klickar på "Visa verifikation" under Lås deklaration kommer kontot upp. Står det Periodiseringsfond 2018 på 2128 då?
Det gör det nämligen på min, men går jag in i eEkonomi och går till kontoplanen och väljer räkenskapsår 2019 står det 2128 Periodiseringsfond TAX 2008.
På din bild står det ungefär samma. 

Vi undersöker detta, på bas.se om man öppnar kontoplanen för 2018 heter kontot som det gör på min årsverifikation.

Uppdaterar här så snart vi har ett svar.

Ha en trevlig dag!
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 5,182 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen Ralph,

Vi har fått svar från vår utvecklingsavdelning nu att namnet ska vara korrekt nu. Det kommer även ha korrekt namn för BAS2019.

Ha en trevlig dag! 

/Sofia 
Foto på Ralph

Ralph

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Hej Sofia,

Nej, i deklarationstillvalets verifikation stod det samma felaktiga namn som i kontoplanen, dvs. "Periodiseringsfond vid 2008 års taxering". Men då jag inte fick något svar här på ett par veckor döpte jag helt enkelt om kontona i kontoplanen så det blev att stämma.

Tack för er återkoppling, då vet jag att det är rätt nu iaf.