eEkonomi Import

  • 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 7 månader sedan
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!

Fick äran att jobba 4timmar i importmodulen idag åt en ny kund i eEkonomi och det gick visserligen att lösa allt men med viss frustration som jag måste nämna här för framtida kunders hjälp och till VISMAs utvecklingsavdelning.

Import Kund-Register:
Denna import kräver att fältet "E-Post" är ifyllt vilket inte är rimligt eftersom inte alla företag har denna information och jag tvingades fylla i det med falsk information innan verktyget importerade datan.

Import Leverantörs-Register: Fälten: "Bank-Giro", "Plus-Giro" & "E-Post" var tvingande vilket är HELT orimligt eftersom återigen inte alla har e-post och sällan att företag har både Bank-Giro & Plus-Giro. Fick fylla i 0000-0000 & 000000-0 innan importen gick igenom på alla tomma rutor.
Detta måste nu rensas manuellt på 440st leverantörer vilket kommer ta en stund.

Fältet "OCR" på Plusgiro är också tvingade men verktyget klarade inte av att påvisa vilket Plus-Giro nummer som var OCR trotts att den visste vilket som var det så jag fick helt enkelt fylla i 000000-0 på alla leverantörer och sedan får vi registrera om dessa när fakturor kommer så vi vet om dem är OCR är eller inte.

Tacksam för lite utvecklingssamtal internt om detta tills nästa gång jag ombeds göra detta igen för nästa kund. :)
Foto på DMD-Consulting

DMD-Consulting

  • 2,528 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 7 månader sedan

  • 2
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Tack för väl formulerade synpunkter, väldigt värdefullt och jag ska ta vidare dessa!

Vad det gäller leverantörsregister så misstänker jag att kunden har en bankkopplingen, och i det läget så blir fälten bankgiro och plusgiro obligatoriska. Något stelbent och jag ska ta det vidare.

Något dom förbryllar mig dock är fälten för e-post, dom bör inte vara obligatoriska. När jag testar hos mig, att först exportera ut kundregistret och fylla på med ett par kunden utan att fylla i e-post så går det fint att läsa tillbaka filen utan några problem - fältet är inte tvingande. Om du kollar under Försäljning - Kunder, är e-post ett tvingande fält om du testar att lägga upp en ny kund? Kontrollera även under Inköp - Leverantörer hur det ser ut där. Vad får du för felmeddelande om du försöker läsa in en fil där e-post inte finns med?

Finns det någon kopplade integration via API eller liknande som gör att fältet för e-post är tvingande?

Återkom gärna med lite mer information så vi kan fiska vidare.

Trevlig helg! 

Moa
Foto på DMD-Consulting

DMD-Consulting

  • 2,528 poäng 2k badge 2x thumb
Hej!

Då jag inte har eget login till kunds miljö vilket är synd att vi som konsulter inte kan få utan att betala licens utan måste "låna" anställdas login för att jobba och hjälpa kunden så jag kommer inte åt deras miljö utan att sparka ut kunden så jag inte kolla dessa inställningar utan att först åka till kunden igen.

Jag vet bara att jag la upp en Kund/leverantör (mitt eget bolag) med alla fält ifyllt och exporterade detta och la till kundens data i filen och sedan importerade den igen.
Då fick vi meddelande att e-post var felaktigt ifyllt trotts att fältet var tomt. Jag skrev in "info@info.info" och då gick det igenom och jag visste inte ens att man kunde göra fältet mandatory.

Kunden har inte aktiverat bankkoppling mig veterligen än då dem är lite rädda att för mycket automatisering dag ett gör att dem tappar kontrollen.
Även om så nu var fallet så borde funktionen först göra en kontroll att något av BG/PG fälten är ifyllt på varje rad innan den säger att det är fel.
Jag fyllde i PG 000000-0 på alla leverantörer och fick ändå fel att det saknades BG på alla som hade tomt där så importregeln bör nog trotts allt justeras lite för att få det hela rätt.

Om NI verkligen behöver mer info eller skärm dumpar från kunds system så säg till så jag får kontakta kund och kolla detta och be dem hjälpa mig att komma åt deras system igen.
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Jag ber en kollega se över detta, men som sagt hos mig behöver jag inte ange varken e-post eller bankgiro/plusgiro. 

Du behöver inte rodda med skärmdumpar MEN skulle det uppstå igen, så ta gärna lite skärmdumpar på eventuella felmeddelanden. Det går också bra att kontakta oss via chatt eller telefon om det uppstår igen så vi kan kika även på filen som du försöker läsa in. 

Moa
Foto på DMD-Consulting

DMD-Consulting

  • 2,528 poäng 2k badge 2x thumb
OK!

Inga problem. Ska lyckligtvis till kund nu på onsdag så hinner jag ska jag kolla inställningarna...

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.