Möjlighet att välja bokföringskonton i Lönebesked - Visma eEkonomi

• 11
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag bokför lön för mina anställda arbetare bockar för att dom är arbetare i inställningarna men i bokföringen bokas dom mot konto tjänstemän detta går heller inte att ändra då kontona är låsta. Önskar rättning i programmet. Annars älskar jag iden med en enkel löne hanteringsmodul i Eekonomi, väntar m,ed spänning på att det skall komma en enkel kassamodul också.
Foto på SEHM

SEHM

• 864 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 11
Foto på Sten

Sten

• 82 poäng 75 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Lön till företagsledare i eEkonomi. Hur ändrar jag från 7210 till 7220 i lönebesk....

Har börjat använda Lön i eEkonomi. Men vill ha konto 7220 (företagsledare) i stället för 7210 (tjänstemab) i bokföringen.
Foto på Malin Sköld

Malin Sköld, Fd Produktansvarig Visma Lön

• 9,922 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Det är tyvärr inte möjligt att ändra bokföringskonto i företagsinställningar just nu. Jag har noterat detta som ett önskemål.

Foto på gunsan

gunsan

• 538 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Finns ingen möjlighet att byta konto på lön i företagsinställningar? - eEkonomi.

Jag vill inte bokföra mina löner på det förutbestämda kontot under förtagsinställningar, utan vill använda 7010 för fast personal och 7011 för extra personal.
Foto på gunsan

gunsan

Det var länge sedan dessa önskemål om uppdatering av konteringen kom  till er. När kommer ändringarna?
Foto på Johannes

Johannes

• 226 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Användning av konto 2910 vid lönebesked, är det rätt?.

När jag skapar ett lönebesked (till mig själv som anställd i mitt AB) bokförs den ej utbetalda lönen på 2910 - Upplupna löner. Min revisor tyckte detta var fel, 29-konton menade hon användes främst vid bokslut, och ville hellre ha det på något 28-konto som kortfristig skuld (till aktieägare). Jag ser inte att jag kan ändra detta, och kan det verkligen vara fel om ni förvalt det? Spelar det egentligen någon roll? 
Foto på gunsan

gunsan

Får jag föreslå att man lägger upp fler personalkategorier än det finns idag. Då kan man lägga en styrning till bokföringen där.
Foto på ylva

ylva

• 284 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Arbetsgivardeklaration mot konto 1630 istället? - Visma eEkonomi.

I den nya lönemodulen i eEkonomi finns det ju möjlighet att göra en arbetsgivardeklaration. Nu verkar det som att den inte tar hänsyn till att jag har enskild firma som företagsform utan bokför mot konto 1630. Går det att ställa in någonstans så det blir 2012 istället?
Foto på ST

ST

• 726 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Val av bokföringskonton.

Hej,
Har ni några planer på att lägga in möjligheten att själv välja bokföringskonton vid t.ex. lön?
Foto på ylva

ylva

• 284 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Arbetsgivardeklaration+eEkonomi.

Hej!

Jag använder den nya lönemodulen i eEkonomi. Det visar sig att arbetsgivardeklarationen bokför mot konto 1630, men eftersom jag har enskild firma vill jag ha det bokfört på konto 2012. Går det att ändra konteringen?
Foto på Arash

Arash

• 1,684 poäng 1k badge 2x thumb
Vi är anslutna till Fora och betalar pensionsförsäkringar till vår personal. Vi har 2-3 mekaniker som är arbetare och 1-2 administrativ personal som är tjänstemän. Årslönebeloppen för dessa två grupper hanteras olika av Fora och vi behöver kunna redovisa dem var för sig i vår bokföring. Viktigt att man kan välja rätt bokföringskonto för de olika.
Foto på madz

madz

• 102 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Anställd arbetare bokförs som tjänsteman!?.

Har en anställd arbetare som bokförs på konto 7210-löner till tjänstemen, när man bokför lönebeskedet.
Pratade med support och detta är tydligen det enda konto som finns att bokföra det på.
Skriver därför här och hoppas att ni kan göra en ändring i programmet så det ska kunna bokföras mot ett konto till.
Som det ser ut nu får jag sitta och flytta dom summorna till rätt konto. Känns ju lite tråkigt och krångligt när jag har både arbetare och tjänstemen som ska ha lön.
Hoppas ni kollar på detta!!
Foto på OSBE

OSBE

• 144 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Konto vid utbetalning av lön (vid anv av lönemodulen).

Hej! Har för första gången använt lönemodulen i eEkonomi. Av någon anledning hamnar den lön som ska utbetalas på konto 2910 (Upplupna löner). Skulle önska att det istället gick mot bankkontot, 1930, då lönen betalas ut direkt. Hur ändrar jag detta?
Annars måste jag göra en kontering till och då försvinner stora delar av poängen med integrationen.
Foto på nlb

nlb

• 824 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Lönekonto e ekonomi.

Under företagsinställningar och löneuppgifter går ej kontonumren att ändra. det finns redan insatt konto 7210 vilket enligt kontoplanen är löner tjänstemän. Hur gör jag för att få in konto 7010 vilket är löner kollektivanställda.
Foto på Eva

Eva

• 200 poäng 100 badge 2x thumb
Hej. Jag ser att jag har samma fråga här som många andra. Jag är företagsledare och vill få min lön bokförd mot 7220. Det är idag inte möjligt. För 5 månader sedan svarade moderatorn här att det är inlagt som ett önskemål från oss användare. Sedan har frågorna rullat på men ingen moderator har svarat eller berättat hur arbetet med ett rätt så enkelt önskemål går att fortskrider. Så, hur går det med arbetet?

Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

• 19,684 poäng 10k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej på er! 

Att själv kunna välja vilka bokföringskonton som lönen ska bokföras på är inte längre ett önskemål under bevakning, utan det ligger nu på vår lista med förbättringar som kommer att genomföras under hösten! Förbättringen kommer innebära att du kan ändra bokföringskontona under Inställningar - Företagsinställningar - Löneuppgifter. Vi kommer inte ha stöd för att särskilja bokföringskonton för arbetare och tjänstemän. 

Jag ser till att tråden uppdateras när funktionen finns i era program.
(Redigerad)
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Va underbara ni e mina praliner!!

Kenneth
Foto på Ulf

Ulf

• 674 poäng 500 badge 2x thumb
Jag hoppas att det även kommer hamna på rätt konton när man väljer att den anställde är arbetar eller tjänsteman. Som det är nu så spelar det ju ingen roll vad man väljer, det hamnar iaf som tjänsteman och man ska ju inte behöva gå in i efterhand och manuellt ändra i konton.
Foto på Anna HELA

Anna HELA

• 124 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kontering av löner - eEkonomi.

Har lagt upp mina anställda, valt om de ska vara arbetare eller tjänsteman. När de sedan autokonteras, hamnar alla på 7210, tjänsteman. Enligt supporten går detta inte att ändras, utan måste manuellt ombokas. Låter ju helt värdelös!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.