eEkonomi och Autoinvoice på leverantörssidan

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 månader sedan
  • Besvarad
Sitter m eEkonomi och Autoinvoice.

Upplever att det emellanåt inte riktigt fungerar, men har inte aktivt skrivit ner vid vilka tillfällen det sker tyvärr.

Ibland hittas inte leverantören
Ibland missar den fakturadatum och sätter förfallodatum där istället
Ibland kommer inte momsen med alls
Ibland hamnar fakturans totalkostnad på momsens plats
Ibland hamnar kundnumret på fakturanumrets plats
Ibland kommer inte fakturanumret med alls och inte heller OCR-numret

Har någon annan upplevt detta, eller är det underliga fakturor vi får? Jag tycker inte fakturorna på något sätt är otydliga. Hur motioneras inskanningsrobotarna, så de kan fungera mer optimalt?

Med vänlig hälsning, Lena
Foto på lw

lw

  • 5,628 poäng 5k badge 2x thumb

Publicerades för 4 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 26,790 poäng 20k badge 2x thumb
Jag kör inte med Eekonomi, men jag misstänker att ditt problem kan vara generellt.

Det jag rekommenderar i dessa lägen är att titta på XML filen som Inexchange fått från fakturautställaren eller gå in på inexchange och undersöka hur fakturan ser ut när den kommer.

Därefter får man gå vidare och felsöka antingen hos Inexchange eller tidigare i kedjan. Det kan vara så att det är fel i XML filen som skall läsas in av Autoinvoice. Exakt vad detta beror på är dock svårt att säga på rak arm...

//Davor P
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Moderator

  • 1,010 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Lw,

Det du beskriver ska inte uppstå, så det hade varit intressant att få tillgång till specifika exempel på fakturor där detta inträffat. Om du fortfarande har samma typ av problem får du hemskt gärna kontakta supporten och ge ett exempel på en faktura där det blir fel så kan vi titta vidare på det. Du hittar våra kontaktvägar på vår hemsida: Kontakta oss

/Joanna