eEkonomi: programmets momsredovisningar (då man gjort förändring) - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Har månadsmoms och jag tycker att det är för omständligt att krångla med momskoder hit och dit.

Tänkte mig inte riktigt för i mars månad, så per i maj ligger det en slatt på konto 2641 och skvalpar om drygt tvåtusen kronor. När jag försökte ta bort momskoden redan i april månad för att lura programmet, gjorde jag fel så att jag inte kan komma åt det här verifikatet längre via länken inne i momsmodulen vilken man skall använda sig av.

Önskar att eEkonomi justeras så att den här delen med momsredovisningen anammar samma upplägg som finns i Visma Administration, att programvaran känner av att det ligger en post på 2641 sedan tidigare och som då automatiskt räknas med i nästkommande momsredovisning. Det här momentet med byte av momskoder gör det hela mycket svårare för alla. I och med att eEkonomi i första hand vänder sig till de som inte är så vana med bokföring vad jag förstår, vore det ju bra om justeringen av momskoder försvann som moment. Då man slipper detta trix i avancerade Visma Administration, borde man just därför kunna få slippa det i eEkonomi också.

Med vänlig hälsning,
Lena
Foto på lw

lw

• 3,728 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 2 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på My Janhall

My Janhall, Moderator

• 2,492 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Lena, 

I eEkonomis momsdeklaration så ska det fungera precis som du skrev ovan. 
T ex: 
Du bokför och skapar momsdeklarationen för April under Bokföring - Momsredovisning. Därefter skapar du en ny verifikation med bokföringsdatum i April där en moms ska redovisas men den tas då inte med i Aprils momsdeklaration eftersom den redan är bokförd. Ångrar du inte momsredovisningen eller skapar om den för April månad så kommer denna verifikation istället med på Majs momsdeklaration och redovisas i den rutan momskoden på verifikationen avser.
Det kommer också upp när du skapar deklarationen att det finns avvikelser kopplade till 1 verifikation och att den ska kontrolleras, detta eftersom den har ett avvikande datum och programmet vill se till att det är korrekt att denna ska följa med. 

Om jag tolkat dig rätt så blir det inte så för din del? Är det för att det inte finns en momskod på kontot på verifikationen det gäller så kan du gå till Bokföring  - Verifikationer - klicka på verifikationen - Åtgärder - Korrigera momskod. 

Skulle problemet kvarstå så är det lättaste att du kontaktar oss via telefon eller chatt så vi kan fortsätta felsökningen med dig. 

Ha en fin dag! 
/My