Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Efter bokslut ändrad resultaträkning som pga. det genererar underskott nästkommande räkenskapsår - eEkonomi

Hej,

Har en situation där jag vid tidiagre årets räkenskapsårs slut fick ett resultat på 6000 kr.

Senare har jag märkt att balansräkningen för årets räkenskapsår visar på ett underskott från det tidigare året på 20000 kr som kommer från att en faktura i enlighet med faktureringsmetoden har bokförts under det tidigare räkenskapsåret där 30% har betalts direkt och 70% vid leverans av varor som skedde under det nuvarande räkenskapsåret dvs. efter att förra årets årsredovisning gjordes.

Hur hanterar man denna situation?

Ska underskottet i detta fall bokföras i årets bokföring så att beräknat resultat i RR stämmer med vad jag får när jag drar av underskottet manuellt?

Eller ska man göra om tidigare årets årsredovisning till att redovisa en förlust istället enligt den uppdaterade resultaträkningen?
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Situationen hanteras så att felen i de tidigare åren (året) rättas i nuvarande år.

Tidigare årsredovisning berörs ej om den redan lämnats in.

Mikael

Som Mikael skriver, ingen rättelse på fg års årsredovisning. Om du har en diff på fg år i BR i eEkonomi så bör du rätta till eEkonomi så att året stämmer mot inlämnad årsredovisning. Dessutom påverkar inte ett förskott resultaträkningen. 

När eEkonomi stämmer lås bokföringsåret så att du inte råkar bokföra något där igen!

Om du har kontakt med en redovisningsbyrå så kan det vara bra att be om hjälp för det är lätt att snurra till det när man gjort lite fel.


Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100