Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Egen mobil i arbetet

Om man använder sin privata mobil i arbetet, inte ringer så mycket men kunder ringer in. Även så har man sitt bankid som man använder flera gånger per dag.
Kan man inte begära en viss ersättning som inte beskattas? 

4 SVAR 4
Ulf Jonsson
UTFORSKARE

För att undvika beskattning kan du hänvisa till den förbrukning som firmaanvändandet avser och kostnadsbokföra det i företaget
Fd medlem
Inte tillämpbar

Beror på bolagsform. Är det AB så låter du företaget ta hela kostnaden. Är det enskild firma måste du nog göra som Ulf föreslår.
Khedron Wilk
CHAMPION

För att lyfta hela abonnemangs kostnaden tror jag det måste vara ett fastprisabonnemang där det inte enkelt får att särskilja vad som är privat och vad som är företagsrelaterade?


En helt annan fundering är om det är tillräckligt mycket pengar det handlat för att vara mödan värt i form av arbetstid/redovisningskostnad.. För min egen del kommer jag gång efter annan fram till att det inte lönar sig att ha abonnemanget i företaget, i alla fall inte på det sätt jag använder mobilen.

Enligt skatteregler så skall man ha förmånsbeskattning för privat användning även av mobiltelefon, inte bara t.ex. cykel... (ja, det finns förmånregler för det också). Har dock aldrig hört att man blivit beskattad för det men allt kan hända. Det som är märkligt är att ett företagsabonnemang är dyrare än ett privat. Varför? Ja säg det. Men vill man göra rätt så kan man ha telefonen i firman, specad räkning och sedan varje månad redovisa förmånsvärde på de privata samtalen. Eller om man enskild firma, i deklarationen.