Egenavgifter - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Deklarera och göra avdrag på egenavgifter?Jag har betalat mkt i skatt, ca 50% av mitt resultat. Nu när jag deklarerar så blir jag så osäker på hur jag skall göra med avdrag för egenavgifter? Gör jag maximalt avdrag så ska jag få tillbaka 53000kr vilket är väldigt mkt pengar. Men hur kommer det påverka mitt nästa år om jag gör ett så stort avdrag i år? Ska jag välja att göra ett 10% avdrag istället? Jag vill inte spara en massa pengar på skattekontot för att vara säker nästa år. Jag betalar hellre så stor del som jag ska och blir ”utan skattepengar” i år.
Foto på Helena

Helena

• 492 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 78,246 poäng 50k badge 2x thumb
Avdrag för egenavgifter är ett schablonavdrag på 25 % av årets resultat.
Sedan görs en beräkning av de faktiska egenavgifterna som påförs dig (av skatteverket) och nästföljande år jämförs de medgivna avdraget med de påförda avgifterna och mellanskillnaden - som oftast innebär att det medgivna avdraget är högre än de påförda avgifterna - läggs till ditt resultat för det året och så här rullar det på år efter år ...  så länge din verksamhet visar vinst och du bör bara godta det schablonavdrag som räknas fram

Mikael
Foto på Helena

Helena

Om jag nu får tillbaka så mkt pengar ska jag låta det sitta på skattekontot? Eller kan jag ta ut något av dem som privata pengar? Självklart eget val men tar gärna ett litet tycke om hur jag kan göra :)
Eller ska allt in på företagskontot som kapital? Jag gör ju inga investeringar så företaget behöver ju inte ett extra tillskott utöver det jag får in vart år.
Foto på Annica

Annica, Champion

• 4,832 poäng 4k badge 2x thumb
Om du betalar "för mycket" i preliminär F-skatt ska du gå in och göra en preliminär deklaration så att det stämmer mer med vilka vinster du förväntar dig i din enskilda firma. Det har egentligen inte mycket att göra med egenavgifterna eftersom de är en direkt följd av din vinst. Om vinsten är prel-deklarerad "rätt" betalar du "rätt" F-skatt under året. 
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 78,246 poäng 50k badge 2x thumb
Du ska ta ut pengarna från skattekontot och använda dem till något annat.

Följ Annicas råd ovan och justera din framtida f-skatt så du slipper ligga ute med pengar hos skatteverket.

Good luck

Mikael
Foto på Helena

Helena

Ok tack för svar! Alltid lika tacksamt att fråga i det här forumet!