Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Eget kapital balansräkning vs. förvaltningsberättelse stämmer inte överens - eEkonomi

Fastnar alltid vid detta steg varje år. Är så less. Det är något som inte bara går över automatiskt. Se bild
Jag har alltid haft Visma eEkonomi med deklarationstillägg så jag behöver alltså inte ta föregående års resultat och omboka det eller hur? Såsom det beskrivs i texten, men vad är det då då?

Jag har alltid fått gå in manuellt och gå igenom dessa siffror men i år, jag kopplar bara inte. Bolaget har aldrig varit aktivt så jag betalar ingen skatt, betalar och får moms tillbaka det är allt, och har mindre utgifter för det som krävs för AB, inga utdelningar m.m. Vad är det som inte stämmer?
Tack på förhandTam
6 SVAR 6
Khedron Wilk
CHAMPION

Vi tar det enklaste först (eller: så mycket som jag kan hjälpa till med :-))

Har du via Kontoanalys kontrollerat 2099 Årets resultat för perioden 2017 (fg år)? Bara så att resultat verkligen har bokats om. 
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Tam, 


När man har tillägget i eEkonomi för Deklaration/Årsredovisning så bokar programmet automatiskt verifikationen för årets resultat när man låser deklarationen. Ombokningen av föregående års resultat är dock inget som deklarationstillägget hjälper till med, utan detta behöver man boka om själv. Du hittar hur på sidan Bokföra föregående års resultat. 


Precis som Khedron skriver så är ett bra sätt att felsöka att gå genom Kontoanalysen för att kontrollera det som har skett på kontona under året. Du kan på Förvaltningsberättelsen, genom att klicka på i:et få information om vilka konton som används. Kontrollera även så att du inne i deklarationsmodulen har hämtat bokföringsvärdena. 


Lycka till och återkoppla gärna om det är något mer du undrar över.
/Theodor 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, tack snälla för svar. Jag har kollat kontoanalysen och bokföringen allt jag ser är 2099 årets resultat mycket riktigt som sista verifikation. Jag har även kollat deklarationen (som nu är låst för 2017, bokföringsvärdena är hämtade). Alla andra värden jag har tittat på allt verkar stämma även slutsteget på Förvaltningsb. klickar jag på i:et så stämmer siffrorna men inte siffran som räknas fram automatiskt på -147 539 belopp årets utgång, för enligt program så ska det stå på -25 919.
Jag är alltså inne på ett 4e räkenskapsår och aldrig bokat om själv föregående års resultat och jag har för mig att jag har frågat tidigare, det var inget man skulle göra då. Hur som helst, jag ser alltså inte att jag någonsin har använt konto 2098. Nu är frågan hur jag ska gå vidare, bokföra 2099/2098 skulle det hjälpa? Med tanke på att jag missat alla andra år. Då har jag bara manuellt ändrat siffror i FörvaltnB, och fått det att stämma på något sätt.
Khedron Wilk
CHAMPION

Min amatörerfarenhet är att man bokar om (föregående) års resultat så i samband med att man gjort klart bokslut/årsredovisning och deklaration. För då vet man säkerhet vilka bokslutposter och skattedispositioner som har med det föregående året att göra.

Om du inte har bokat om resultatet på fyra år så TROR jag att det inte finns något riktigt bra sätt att hantera det hela. Jag kan spontant se två alternativ:

1. Om de tidigare åren redan är låsta och du på något sätt ändå fått den ekonomiska berättelsen att stämma så kanske det är lika bra att helt enkelt boka om det ackumulerade resultatet nu. Då får du åtminstone ”bort” det eftersläpande saldot och det blir rätt från och med nu och framåt. Jag vet dock inte hur illa det ser ut utåt när bokföring och berättelse inte egentligen stämmer överens.

2. Om du kan låsa upp de tidigare åren så kanske gå in och lägga in ombokningen för respektive år. Då får du en bokföring som är mer en återspegling av faktiska förhållanden men vet inte riktigt hur illa det anses vara att gå tillbaka och öppna upp flera tidigare år. Åt andra sidan vill man ju ha en korrekt bokföring.

Någon annan med mer kunskap får nog fylla på. Kanske finns andra sätt att ”räta upp” det hela.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Tdiroz,

Tack för ditt svar Khedron. Precis som Khedron skriver så finns det med största säkerhet olika sätt att lösa problemet på. Jag hade dock rekommenderat att du tar kontakt med en redovisningskonsult samt skatteverket för att se hur du får det rätt för just din situation.

Ha det fint!

/Fanny
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret Khedron, och Fanny. Just nu vill jag bara få ut en årsredovisning, även om den inte skulle stämma. Hellre en felaktig än att åka på förseningsavgifter från div. håll. Så det blir ett första steg, får se om jag får ut någon.
Och sedan, exakt min tanke, det allra bästa vore att gå tillbaka och låsa upp föregående år, men detta vågar jag inte göra själv mycket möjligt att det byggs på med ena felmeddelandet efter det andra. Jag kom i kontakt med en redovisningsbyrå för 2 år sedan som använder Visma, så jag tror att jag tar kontakt med samma byrå igen och överlämnar allt till någon som verkligen kan programmet. Bolaget har aldrig varit igång, så jag har aldrig betalat skatt eller haft några inkomster enbart utgifter, så visst finns det regelverk, men jag tror inte att det är så illa i det här fallet, borde inte vara så svårt för någon som är mera kunnig än jag att ta tag i detta.
Tycker bara att det här är tråkigt, jag är helt hundra på att var inne för flera år sedan (under ett annat konto) och frågade om just det här med ombokning av föregående års resultat, och då var det inget jag var tvungen att göra.

Tack alla ännu en gång för hjälpen, och för de snabba svaren Khedron!

Med vänlig hälsning,Tam