Eget kapital vid likvidation

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 6 månader sedan
  • Besvarad
Hur "bokar" jag bort/"nollställer" konton för eget kapital vid likvidation i handelsbolag? Behövs det? 

Foto på johannes

johannes

• 1,012 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 6 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 80,558 poäng 50k badge 2x thumb
Handelsbolag avregistreras , inte likvideras
Foto på johannes

johannes

Ett handelsbolag likvideras visst, och likvidationen avslutas genom en avregistrering. Frågan gällde inte det juridiska, då jag själv är jurist, utan frågan gällde vad jag gör med saldon på kontona för eget kapital. 

mikael pettersson

Då får du bortse från mitt svar.
Saldona för eget kapital bör återspeglas av saldo på andra konton i valansräkningen om årets resultat flyttad överförs från resultaträkningen, då ska tillgångar och skulder balansera och du kan då boka om

Mikael
Foto på johannes

johannes

Okej tack för svar! Jag förstår emellertid inte ditt svar: vi har ju ett negativt värde på kontona för eget kapital eftersom alla andra konton är nollställda, och det negativa värdet på eget kapital-kontona är således delägarnas deklarerade nettouttag! Det måste väl förbli så då antar jag? Eller var ska jag boka bort det i annat fall?

mikael pettersson

Fråga:
Du skriver negativt värde på ek konton, menar du då att saldon är bokförd i kredit = eget kapital eller i debet - negativt eget kapital?

Mikael
Foto på johannes

johannes

Oj, menar att det är bokfört i kredit, d.v.s. det ackumulerade bokförda resultatet har varit positivt och förts från årets resultat till eget kapital! 
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 5,440 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Johannes,

Har du koll på din fråga eller vill du att vi undersöker vidare?

Ha det gott!
/Sofia