Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

egna utägg innan företaget registrerades

Hej,
Jag har precis fått min fa-skattsedel och har fått reda på att de inköp som jag gjort till mitt företag kan tas upp som egna utlägg, har fått en liten wordmall där jag ska fylla i personuppgifter och sen rada upp varje kvitto ange brutto och nettobelopp samt avdragsgillt momsbelopp.  Nu har jag en mkt liten verksamhet som jag helst hade velat driva som hobby men skatteverket sa nej då det handlade om en tjänst ( fotar på uppdrag) så jag är momsbefriad och då är det förstås enbart bruttobelopp jag ska ange gissar jag.  

Så jag ska alltså som jag förstår det göra en "räkning för personligt utlägg" som jag sedan när jag har fått in pengar i företaget kan betala tillbaka till mig själv. 

MEN min fråga är HUR hanterar jag detta i bokföringsprogrammet, hur jag ska hantera mina 20 digitala kvitton ( alla från innan mitt företag registrerades) och mallen som heter Personligt utlägg. Hur för jag in detta i bokföringsprogrammet? Det enda jag lyckats hitta är att datumet det ska föras in på är datumet för min registrering av företaget.

jag har precis skaffat ett prova på konto visma smart och har bara nosat lite, att hantera kommande inkomster och utgifter verkar ju överkomligt enligt det jag tittat på förutom att det inte nämns nåt om digitala fakturor hur dom lyfts in i programmet, ska jag fota av skärmen då??

yepp så illa är det med kunskaperna än så länge, mitt enda försvar är att företaget knappt är 14 dagar än. 

Mvh
Turid

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Vill rekommendera dig att kika på den här filmen om just inköp med privata pengar 🙂
Du kan enkelt använda Visma Scanner-appen för att fota kvittona och skicka in bilderna till eEkonomi. Följ sedan instruktionerna i filmen så bokförs det snyggt.

Ha det gott!

/Sofia