Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Egna utlägg kassa/bank - eEkonomi

Hej! Jag har egna utlägg gjorda för ideell förening. En del från 2016 som är bokförda som att de kom från kassan (1910). I kassan finns dock inte så mycket kontanter, så fjolårets inköp av mig samt årets (ännu inte bokförda) har jag betalat ut från bankkontot (1930). Hur ska jag göra för att kassa o bank ska stämma? Bokföra alla inköp till kassan och sen boka utbetalningen från banken till kassan, eller ska jag göra på annat sätt?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om jag tolkat det rätt, har du haft utlägg för föreningen och motkonterat 1910, kassakontot, eller?

Sedan stämmer inte heller bankkontot, 1930.

För det första, måste du se till att 1930 stämmer med bankens siffror. Hur? Jo, ta kopior på alla kontoutdrag från banken (så du kan kladda på kopiorna och ha originalen ifred från kladd). Tag sedan ut från bokföringen kontoutdrag månad för månad för 1930. Sortera dessa i två högar med senaste månaden överst.

Kontrollera utgående balanser: börja med den senaste månaden och gå bakåt tills du hittar första månad som stämmer med banksiffrorna. Den månaden och månaderna före kan du lägga åt sidan. Koncentrera dig på första månaden som diffar.

Pricka: Ta bankkontoutdraget och ditt kontoutdrag från bokföringen för samma månad. Matcha det som stämmer överens och markera med överstrykningspenna de transaktioner som stämmer. Kvar omålade blir de som inte stämmer.

De som inte stämmer: leta upp varför det inte stämmer och kontera rätt; om möjligt på rätt datum så det inte blir så stökigt att stämma av efterkommande månader.

När 1930 stämmer, koncentrera dig på dina utlägg. Utlägg skall bokföras på ett skuldkonto i och med att föreningen har en skuld till dig. 2829 är ett konto du kan lägga upp som ett skuldkonto till dig själv. Boka om, så att dina utlägg ändras från motkonto 1910 till 2829. Kostnadskontot ändras inte utan det är bara kreditposten som ändras.

Har jag missuppfattat något, hör av dig.

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Förra årets utlägg är ju bokade mot kassakontot och det årets bokföring avslutad, så ska jag verkligen gå in och ändra där?

Det är inte saldot som diffar egentligen. Eftersom det är lite omständligt att få ut kontanter från banken till handkassan, valde jag att betala tillbaka mina utlägg direkt från bankkontot. Nu är ju fjolårets egna utlägg tyvärr inte bokförda som egna utlägg utan som uttag ur handkassan och därför undrar jag om det går att boka utbetalningen jag gjorde från bank till handkassa på något sätt, även om pengarna betalades ut till mitt konto? Årets verifikationer, på egna utlägg, är inte bokförda, men jag betalade ut alla utlägg jag har haft, i år och i fjol, i en klumpsumma, från föreningens konto till mitt. 

//M

Fd medlem
Inte tillämpbar

Konton ska stämma, så jag tycker du ska justera kassakontot detta år så att det stämmer med verkligheten och inte bry dig om att det blev fel förra året. Det betyder att du i år ändrar det som var fel på 1910 förra året.  Du lägger en brasklapp vid ändringsverifikatet om vad du gjort så du kommer ihåg och så att en eventuell revisor förstår hur du tänkt. Du måste ju få tillbaka dina pengar.

//L