Fakturera efter kalenderårets slut - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 6 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Är det ok att skicka en kundfaktura i januari 2014 för det tjänster man utfört i december 2013?
Vad innebär isf det? Har kontantmetoden i ett AB, kalenderår! Kommer fakturan ingå i 2013 års bokslut eller 2014?
Om det skulle ingå i 2014 års bokslut så lindras momsbetalningen i februari. Är det ok?
Foto på denilsson

denilsson

• 126 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,000 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Vid ett årsskifte kan man bokföra ofakturerade kundfordringar som interimsfordringar.
Då bokför man försäljning och vilande moms mot ett fordranskonto.

Jag läste däremot i boken Redovisa rätt:
"Redovisning av den utgående momsen sker i vanliga fall först i samband med bokföring av fakturan - förutsatt att ingen medveten fördröjning skett. Momsskyldigheten inträder enligt ML 13 kap. 6§ när den affärshändelse som föranlett skattskyldighet enligt god redovisningsed bokförts eller borde ha bokförts."
Foto på lindman

lindman

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
Följdfråga... I er checklista för årsavslut rek.ni att bokföra momsen på det år som avses. I mitt fall en faktura för december. Bokfört 1790 debet faktura samt på 3001 kredit exl moms. Hur bokför jag vilande moms 2618?
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,302 poäng 3k badge 2x thumb
Ja konto 2618 fungerar bra.

/Annie
Foto på lindman

lindman

OK tack, men jag ser inte momsen i balansräkningen för -13 ? Hur gör jag för att momsen även skall synas/belasta rätt år
Foto på Anna Svensson

Hej!

Bara för att vara säker på att jag hänger med. Är det en faktura du har skapat i ditt Visma eEkonomi under 2013?

Isåfall kommer den med automatiskt och du behöver inte göra någon justering.
Annars får du gärna återkomma och beskriva ytterligare vad det är för händelse du vill bokföra.

/Anna
Foto på lindman

lindman

Fakturan för december 13 bokförd i systemet 2014.... och min undran är över redovisningen av momsen. Hur gör jag för att momsen även skall synas/belasta rätt år?
Foto på Anna Svensson

Hej!

Om jag inte har misstolkat alla regler så ska momsen redovisas i 2014.
Mer om detta beskrivs i tråden: Bokföra upplupna intäkter - Administration

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.