Utskrift från förhandsgranskning ger fler utskriver efter att fönstret stängts - Administration

• 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 5 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej, vi har som automatik inlagt 1 kopia då vi skriver ut ordererkännande. Ibland vill vi endast skriva ut originalet och inte kopian och har tidigare innan nya versionen 2014.02 av Visma Administration 2000 kunnat göra det genom att välja förhandsgranska och från där skriva ut sida 1 av 1.
Det fungerar nu också, men i samma stund som förhandsgranskningsfönstret stängs ner, skrivs kopian automatiskt ut på skrivaren och vi får kasta denna sida. Slöseri med papper. Då det skiftar väldigt många gånger under dagen och mellan olika användare är det ingen lösning att gå in i mallar och ändra från 1 till 0 kopior och sedan tillbaka igen. Fick reda på av supporten att samma sak hände hos dem när de provad - ingen lösning i dagsläget. När kommer en lösning? Varför vill vi endast ha 1 ex ibland? För att spara på miljön i de fall vi endast behöver 1 ex.
Mvh Mia
Foto på Mia L

Mia L

• 70 poäng

Publicerades för 5 år sedan

• 1
Foto på Carina

Carina

• 122 poäng 100 badge 2x thumb
Vi har väldiga problem med att få de utskrifter som vi själva önskar efter de senaste två uppadteringarna. Vi önskar 1 fakturaorginal och 1 fakturakopia i ett PDF. För att åtsadkomma detta ska det stå 0 i mallar och 1 kopia på varje kund. Om jag har denna inställning så får jag vid förhandsgranskning av separat faktura se både orginal och kopian. Skriver jag ut direkt från förhandsgranskningen så får jag denna utskrift. Jag kan även välja om jag vill skriva ut sid 1-2, 1-1 eller 2-2. Problemet blir däremot när jag ska välja massutskrift av fakturor. Då kan jag inte se Fakturaorginal och fakturakopia. Väljer jag att skriva ut från förhandsgranskningen så får jag bara ut Fakturaorginal. Väljer jag att skriva ut när jag gått ur förhandsgranskningen så kommer första Fakturanuppsättningen som 1 faktura och 1 kopia. Resterande fakturor kommer som 1 Faktura och 2 kopior.

Ett annat problem som vi råkar ut för när vi skriver ut fakturor i massutskrift är att ifall en andra kolleger skriver ut samtidigt så kommer deras dokument inbalndat med fakturorna och så måste jag sortera alla faktuor för att inte råka få med mig dokument som inte är mina. Detta går bara att undvika då jag skriver ut från förhandsgranskingine för då kommer alla utskrivfter som en enhet till skrivaren och inte som separat dokument till skrivaren som det gör när jag väljer massutskrift.

Jag har full förståelse för att det finns vissa företag som inte önskar fakturakopiorna i förhandsgranskningen - så som det var tidigare. Men jag skulle önska att vi som vill ha denna funktion skulle kunna få välja detta själva. Lika gärna som ni på Visma kunde ta bort detta så måste ni kunna lägga till det som ett tillval så att vi som önskar ha det som det var innan de senaste två uppdateringarna kan välja set. Detta med utskrifterna vållar stora problem för oss.

Har vi det inställt på att vi ska få en egenkopia så får vi massa utskrifter på skrivaren av dokument som vi inte vill ha. Vi vet att man kan välja att skicka den till PDF, men ibland behöver vi en utskrift till papper. Och jag blir väldigt frustrerad av att inte kunna välja hur jag ska skriva ut. Alla inställningarna bottnar i att du gör en utskrivft vid ett tillfälle och att du aldigr mer ska skriva ut i en annan form. Och så är inte verkligheten. Inte för oss, i alla fall. Oftast har vi första omgången i papper, men endel skickar vi i PDF eller mail. Då måste vi kunna välja hur vi vill göra en återutskrift utan att behöva riskera att det kommer pappares utskrifter när man inte önskar. Eller en massa PDF som ligger i en mapp - där alla blandas med varandra.

Jag bad om att slippa skriva detta på forumet då det tar en hel evighet att ens försöka förklara detta problem som vi upplever muntligt och det är väldigt svårt att försöka förklara detta skriftligt så att någon kan förstå. Då denna beskrivning bara är en förkortad version.

Problemen med utskrifterna upplever vi vara desamma oavsett om vi pratar fakturor, order, beställningar etc.

Det är även väldigt besvärligt med att det finns så många allternativ att ställa in utskrifter på.

Nu har vi tillfälligt löst problemet med att sätt 0 i mallar och 1 kundkopia på faktura utskrifter på varje kund. Sedan vid massutskrift av fakturor får jag skriva ut från Förhandsgranskningsfönstret mina orginalfakturor i färg och sedan skriver jag ut en omgång i svartvit ( så jag vet att det är kopior).

Vad gäller order så har vi valt att inte ha några kopior någonstans i programmet, utan vi kör ut dubblaorginal vid de tillfällen vi behöver kopior.

Jag hoppas verkligen att ni kan komma på något som gör att vi som vill ha det som det var tidigare kan få välja det. För som läget är nu passar det oss inte alls och vi kan inte göra de inställningar vi önskar och vi får inte de utskrifter som vi vill ha.

Vi vill kunna välja hur vi vill skriva ut och tyvärr är det inte alltid likadant från gång till gång. Vi vill veta att det inte kommer en massa utskrifter när vi inte önskar det utan att behöva göra inställningar på en massa olika platser i programmet varje gång man ska göra en utskrift.

Efter uppdateringen har vi fått en ökad förbrukning av papper så i vårt fall kostar det hela en massa pengar.
Och vad jag förstår är det felr som har samma problem.
Så detta att det skulle spara pengar vet jag inte om jag håller med om.
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Hej på er,

Tack för era synpunkter och beskrivningar.

Mia,
Det låter som om du har en inställning för 1 egen kopia i företagsinställningarna och 1 kopia till kund i kundregistret. Mycket riktigt skrivs den egna kopian ut parallellt med att du skriver ut från Förhandsgranska. Det är en vettig synpunkt att kunna välja bort egna kopiorna när man skriver ut från förhandsgranskningen eller kanske till och med kunna välja bort det i ordinarie utskriftsdialogen. Vår tanke var ju absolut inte att de egna kopiorna skulle leda till slöseri med papper.

Tillsvidare kanske du ska överväga om du vill ha inställningen kvar för den egna kopian eller om du hellre vill spara egna kopiorna som PDF i en mapp.

Carina,
Jag tycker din förklaring är mycket bra och jag uppskattar verkligen att du skrivit ner de här problemen. Vi kommer utvärdera alla beskrivningar och synpunkter för att reda ut vilka valmöjligheter som saknas nu och vad vi behöver förtydliga, förbättra och förändra. Din beskrivning berör flera områden och scenarion som är viktiga för oss att diskutera i mer detalj.

Jag kommer uppdatera här i tråden när jag har information om hur vi går vidare så kan vi bolla vidare kring vilka konkreta förändringar som skulle underlätta i just er situation.
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej på er, 

I version 2014.10 har vi förändrat utskriftshanteringen ytterligare efter synpunkter och åtgärdat de problem som orsakade onödiga pappersutskrifter.

Jag skulle vilja be er båda att kika på följande film för att få snabbaste sammanfattningen av utskriftsalternativen,  så som de ser ut i nya versionen: https://www.youtube.com/watch?v=Zj7EW5UqwtA&feature=youtu.be&list=PL1625A8149DCB296C

Några detaljer som kan vara bra att veta är: 
*I utskriftsdialogen finns nu fältet Antal egna kopior under knappen Inställningar. Detta kan justeras tillfälligt. 

*Vid utskrift av ett intervall av dokument syns nu även alla kundkopior i förhandsgranskningen. 

*Skrivarsymbolen i Förhandsgranska ger nu en sammanställning av vilket utskriftsval som gäller på respektive dokument. Behöver man byta skrivare gör man det under knappen Inställningar i första steget i utskriftsdialogen. 

*Vid återutskrift av ett dokument skrivs nu inte de egna kopiorna ut på nytt. Inga onödiga utskrifter. 

*Utskrift av kundfakturor och fakturakopior i efterhand görs nu väldigt enkelt med nya utskriften Utskrivna fakturor, som visas i filmen. 

Håll utkik efter versionen på Min sida och återkoppla gärna när ni har laddat ner och använt de nya funktionerna. 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.