Ekonomiöversikt: Filtrera bort ej använda konton vid utskrift av rapporter

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
  • Besvarad
Hej!

Har insett att när man skriver ut rapporter (resultatrapporter) från Ekonomiöversikt så kommer samtliga konton med även om dom inte används... Gör jag fel eller är det så? Om det är så så borde det ju finnas ett alternativ att enbart skriva ut använda konton. I dagsläget blir min rapport 15 sidor lång, varav 7-8 sidor är helt tomma!
Foto på Adamtj

Adamtj

  • 424 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 9 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Jakob Ivarsson

Jakob Ivarsson, Moderator

  • 210 poäng 100 badge 2x thumb
Hej

Om det är så att det är bokfört på kontona men att saldot blir 0 så kommer dom ju ändå att komma med på rapporten. 
Men hur ser det ut i ditt fall, är det ett stort antal konton som inte ens är använda men som ändå visas på utskriften ?
Isåfall så skulle du kunna testa att rensa cacheminnet i webbläsaren?

För någon funktion att avgränsa till endast använda konton finns tyvärr inte. 
Foto på Adamtj

Adamtj

  • 424 poäng 250 badge 2x thumb
Hej!

Testat att radera cacheminnet utan framgång, problematik kvarstår. Däremot verkar det som att det har något med budgeten att göra? Har tex samtliga bokslutsdispositions konton med på rapporterna utan saldo. Men jag såg nu att budget kolumnen har värdet noll på samtliga av dessa konton.
Men går jag in på budgeten så finns inte dessa konton med något värde alls, testade även att exportera budgeten men dessa konton var inte med där heller...


Har du något tips på detta så tar jag tacksamt emot det :)
Foto på Adamtj

Adamtj

  • 424 poäng 250 badge 2x thumb
Hej igen!

Efter vårat samtal började jag arbeta med en annan kund som även dom har budget i ekonomiöversikt. Där däremot har jag inte detta problem.

Svårt som jag har att släppa saker så blev jag tvungen att testa att göra en helt ny budget från tom kontoplan.
Jag hade kvar dom ursprungliga CSV. filerna som jag hade vid första överläsning. Det visar sig att med den nya budgeten så kommer inte alla konton med!

Jag tittade därför igenom och jämförde samtliga CSV. filerna som användes när Ekonomiöversikten "startades" (kunderna, båda, bytte från Admin till eEkonomi och ekonomiöversikt samtidigt), dessvärre såg jag inget som borde påverka.

En hypotes är dock att när jag skapade budgeten så läste jag ut en CSV fil för att använda som "ram" för import filen. Då får jag med samtliga konton i kontoplanen fast utan värde. Om jag missade detta och enbart fyllde i värden i dom kontona som jag skulle använda och inte raderade dom andra så verkar konton ligga i " bakgrunden" dock utan värde vilket programmet sätter till noll? Jag borde sedan rättat detta genom att läsa upp en ny fil utan alla andra konton. Men då inget värde förändrades på kontona med noll så låg dom fortfarande kvar.


Hur som helst, efter att jag gjort om budgeten så uppstår inte problemet längre i alla fall :) Tänkte att jag skulle rapportera det i alla fall!

Med vänlig hälsning Adam