ekrav eEkonomi Smart

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej,

Jag har förfallna fakturor, jag har skickat påminnelser med påminnelseavgift. Nu tänkte jag lämna över ärendet till visma ekrav, kan jag då ta den sista fakturan jag skickat med min påminnelseavgift på eller måste det vara originalfakturan?

Mvh
Foto på Johan

Johan

  • 274 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 4 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Amanda Granath

Amanda Granath, Moderator

  • 1,968 poäng 1k badge 2x thumb
Hejsan Johan,

Det är originalfakturan som du ska skicka via eKrav.

Vänligen,
Amanda
Foto på Johan

Johan

  • 274 poäng 250 badge 2x thumb
Hej,

Hur hanterar jag då isåfall de påminnelseavgifterna som jag lagt på fakturan? Eftersom jag förmodligen får en diff vid inbetalning?

Mvh Johan
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,568 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Johan,

Gällande påminnelserna på din originalfaktura när du har valt att arbeta med Visma Collectors och eKrav så gäller följande enligt Collectors själva:

"Skickar du en egen påminnelse kan vi tyvärr inte hantera detta i vår process för kravhantering. Processen är uppbyggd som så att det första som sker är vi skickar en påminnelse, därpå ett inkassokrav. Det går alltså inte att få ett inkassokrav från vår process från en egen påminnelse."

Detta har jag hämtat från deras sida gällande tjänsten: https://www.visma.se/inkasso/ekrav/faq/?gclid=EAIaIQobChMIip6_nOi14QIVidCyCh3DlwdaEAAYASAAEgIkuvD_BwE

I ditt Visma eEkonomi så ändras ej beloppet på din kundfordran när du väljer att skicka en påminnelse med avgift så när inbetalning från Collectors kommer får du bokföra ursprungsfakturan exkl påminnelseavgiften. Fakturan kommer då att hamna under alla kundfakturor trots att du har haft en extra avgift på den.

Ha en fin dag!
/Cecilia