Elektronisk faktura till Frösön - Administration/AutoInvoice

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 12 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Vi har några kunder som använder Frösön som inscanningscentral. Det känns så tokigt att skriva ut fakturan för att skicka till dem med post så att de kan scanna in den. Jag har försökt hitta t.ex. e-post adress, men utan framgång. & vitsen är att undvika post, så att visma skickar den är ju ingen lösning. Tips någon?
Foto på miapia

miapia

  • 508 poäng 500 badge 2x thumb
  • frustrerad!

Publicerades för 12 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på dornis

dornis

  • 390 poäng 250 badge 2x thumb
I malmo tar HSB emot på en sep mailadress så du måste troligen fråga resp kund om adress.
Foto på miapia

miapia

  • 508 poäng 500 badge 2x thumb
Min kontakt bara hänvisar till fakturaadressen. Vet troligen inget annat och inte engagerad nog att lösa det.
Foto på Thomas

Thomas, Champion

  • 11,966 poäng 10k badge 2x thumb
Prova att ringa företagets växel och be att få prata med den som ansvarar för betalning av fakturor. 
Foto på Skebobruk

Skebobruk

  • 4,176 poäng 4k badge 2x thumb

Ber kunden kolla eller att du får ett telefonnummer av dem som du kan ringa till.

Jag brukar "tjata" med att skriva till text på fakturan att för "deras" skull vill jag maila fakturan och att de ska maila mig om adressen.

Foto på miapia

miapia

  • 508 poäng 500 badge 2x thumb
Tack, det blir en post-it på fakturan denna gång. Håll tummarna!
Foto på Skebobruk

Skebobruk

  • 4,176 poäng 4k badge 2x thumb
Jag brukar skriva det direkt på fakturan
Foto på miapia

miapia

  • 508 poäng 500 badge 2x thumb
Blir på nästa faktura. Har skapat en standardrad för det. :-)
Foto på Lena Ekonomi

Lena Ekonomi

  • 3,090 poäng 3k badge 2x thumb

Kolla om du kan skicka elektroniskt till dem (troligen) för då kan du göra det i Visma via autoinvoice.

Foto på miapia

miapia

  • 508 poäng 500 badge 2x thumb
Kunden finns inte för autoinvoice, och att kontrollera med Frösön som sköter inscanning gav inte napp heller.
Foto på Skebobruk

Skebobruk

  • 4,176 poäng 4k badge 2x thumb
Det kan man ju göra själv.
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 23,824 poäng 20k badge 2x thumb
Ett tips är att kontrollera med jämna mellanrum om kunden ändrat så att de kan ta emot fakturor via AutoInvoice.

Ett annat tips är att kontrollera med Inexchange som är Vismas samarbetspartner. Jag skapade ett konto (och betalade för premiumkonto) strax innan tillkännagivandet att Autoinvoice lanseras.....
Därifrån kan man även snappa upp leverantörer som har lite speciella krav på EDI fakturorna. Detta gäller exempelvis Transportstyrelsen. 

Man sparar en hel del tid på fakturahanteringen om man slipper "gå över ån efter vatten" och kan få fakturaflödet direkt från Visma till kund eller från leverantör.

En annan fördel med att skicka via Autoinvoice istället för e-post är att eventuella bilagor kommer med direkt. Vissa företag vill ha både faktura och underlag i EN fil och inte flera...

//Davor P
Foto på miapia

miapia

  • 508 poäng 500 badge 2x thumb
Jag har redan "kontrollerat" den möjligheten, men tyvärr. Mitt sista hopp var att någon hittat ett sätt att elektroniskt fakturera Frösön istället för kunden som ju faktiskt sköter deras inscanning.
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

  • 30,526 poäng 20k badge 2x thumb
Hej alla!

Jag vill bara lägga till i tråden att du kan känna av i Administration om kunden kan ta emot e-faktura, men då måste kundens organisationsnummer vara inlagt i kundregistret på fliken Grunduppgifter. I Skicka dokument via AutoInvoice under Skicka e-faktura via Visma AutoInvoice kan du läsa mer hur du gör.
Foto på miapia

miapia

  • 508 poäng 500 badge 2x thumb
Jag har redan sökt på kunden redan för att försöka skicka e-faktura, men de finns inte med när jag söker på kontrollera.
Foto på Diodhuset

Diodhuset

  • 992 poäng 500 badge 2x thumb
Vi tar betalt för pappersfakturor medan mejlfakturor är gratis. Det brukar motivera kunden att hitta en lämplig mejladress.