Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skicka elektronisk faktura till Frösön

Vi har några kunder som använder Frösön som inscanningscentral. Det känns så tokigt att skriva ut fakturan för att skicka till dem med post så att de kan scanna in den. Jag har försökt hitta t.ex. e-post adress, men utan framgång. & vitsen är att undvika post, så att visma skickar den är ju ingen lösning. Tips någon?

15 SVAR 15
Fd medlem
Inte tillämpbar

I malmo tar HSB emot på en sep mailadress så du måste troligen fråga resp kund om adress.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Min kontakt bara hänvisar till fakturaadressen. Vet troligen inget annat och inte engagerad nog att lösa det.

Prova att ringa företagets växel och be att få prata med den som ansvarar för betalning av fakturor. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ber kunden kolla eller att du får ett telefonnummer av dem som du kan ringa till.

Jag brukar "tjata" med att skriva till text på fakturan att för "deras" skull vill jag maila fakturan och att de ska maila mig om adressen.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, det blir en post-it på fakturan denna gång. Håll tummarna!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag brukar skriva det direkt på fakturan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Blir på nästa faktura. Har skapat en standardrad för det. 🙂
Lena Ekonomi
MEDLEM

Kolla om du kan skicka elektroniskt till dem (troligen) för då kan du göra det i Visma via autoinvoice.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kunden finns inte för autoinvoice, och att kontrollera med Frösön som sköter inscanning gav inte napp heller.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det kan man ju göra själv.
Davor P1
CHAMPION

Ett tips är att kontrollera med jämna mellanrum om kunden ändrat så att de kan ta emot fakturor via AutoInvoice.

Ett annat tips är att kontrollera med Inexchange som är Vismas samarbetspartner. Jag skapade ett konto (och betalade för premiumkonto) strax innan tillkännagivandet att Autoinvoice lanseras.....
Därifrån kan man även snappa upp leverantörer som har lite speciella krav på EDI fakturorna. Detta gäller exempelvis Transportstyrelsen. 

Man sparar en hel del tid på fakturahanteringen om man slipper "gå över ån efter vatten" och kan få fakturaflödet direkt från Visma till kund eller från leverantör.

En annan fördel med att skicka via Autoinvoice istället för e-post är att eventuella bilagor kommer med direkt. Vissa företag vill ha både faktura och underlag i EN fil och inte flera...

//Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har redan "kontrollerat" den möjligheten, men tyvärr. Mitt sista hopp var att någon hittat ett sätt att elektroniskt fakturera Frösön istället för kunden som ju faktiskt sköter deras inscanning.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej alla!

Jag vill bara lägga till i tråden att du kan känna av i Administration om kunden kan ta emot e-faktura, men då måste kundens organisationsnummer vara inlagt i kundregistret på fliken Grunduppgifter. I Skicka dokument via AutoInvoice under Skicka e-faktura via Visma AutoInvoice kan du läsa mer hur du gör.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har redan sökt på kunden redan för att försöka skicka e-faktura, men de finns inte med när jag söker på kontrollera.
diomag
UTFORSKARE

Vi tar betalt för pappersfakturor medan mejlfakturor är gratis. Det brukar motivera kunden att hitta en lämplig mejladress.