Engångsskatt på förmån fungerar ej - Lön 300/600

• 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre. Communitymoderatorn angav följande anledning för att arkivera: problem är löst.

Viktig information om bugg i programmet!

Jag skapade en ny löneart med förutsättningen Förmån med Engångsskatt. När jag lagt in beloppet i löneberedningen tog jag fram en specificerad kontrollista samt räknade manuellt om Vismas skatteberäkningar stämde överens med mina manuella, vilket de inte gjorde. Efter samtal med supporten uppmärksammade vi att detta är en bugg och i dessa fall måste man använda manuell skatt som är manuellt beräknad annars beskattar programmet det totala sk.gr.värdet enligt tabellskatt.

Foto på Kristina Ekman

Kristina Ekman

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
  • Frustrerad

Publicerades för 3 år sedan

• 1
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,360 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Det stämmer att detta inte fungerar som det ska. Vi har rapporterat detta och jag sätter den här tråden som Bekräftad.

För att komma runt detta så får du räkna fram och justera den skatt som ska dras med löneart 2201.

/Anna
Foto på annasarnehed

annasarnehed

• 2,944 poäng 2k badge 2x thumb
Gäller detta bara version 2016.1 eller även tidigare versioner?
Mvh Anna
Foto på Anna Svensson

Hej!

Jag har lyckats återskapa det bakåt till version 2015.0 (jag har inte testat i fler versioner).

Engångsskatt används för ersättning som inte betalas ut regelbundet så jag antar att det är mer ovanligt med engångsbeskattning vid förmåner eftersom det vanligtvis beskattas löpande.
Foto på Kristina Ekman

Kristina Ekman

• 80 poäng 75 badge 2x thumb

Hej Anna,

Tack för alla svar idag. Engångsbeskattning är nog vanligare än vad man tror idag eftersom erbjudandet till anställda förändras. Idag är det vanligt med aktieprogram och det kan röra sig om ganska stora belopp och då är det viktigt att engångsskatten fungerar. När tror du att detta kan komma att fungera i Visma igen?

Mvh Kristina

Foto på Anna Svensson

Hej igen!

Jag lyfter tråden till vår utvecklingsavdelning.

/Anna
(Redigerad)
Foto på Joakim Loden

Joakim Loden, Fd Testledare - Visma Lön

• 6,802 poäng 5k badge 2x thumb
Hej, tack för informationen.

Vi hoppas kunna rätta till detta fel till en av våra versioner under 2017. Tyvärr så är årsversionen 2017.0 lite för tätt inpå för att hinna rätta detta fel redan till den versionen.
(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.