Engångsskatt vid semesteruttag! - Lön 300/600

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Detta med engångsskatt vid semesteruttag verkar aldrig bli löst! Hur skulle det vara om ni verkligen tar tag i detta och lägger in så man kan välja själv. Eller att det kommer automatiskt när det är semesteruttag. Ska ju vara engångsskatt enl. skatteverket! De anställda vill ju se klart på sitt lönebesked att det är engångsskatt på semesteruttaget. Nu får jag göra en separat utbetalning på semestern för att det ska bli rätt och för att personalen ska se att det är rätt skatt.
Kasst att ni inte tar tag i detta omgående!!!!!!!!!!
Foto på Gun Carsten

Gun Carsten

• 154 poäng 100 badge 2x thumb
  • Irriterad, Arg

Publicerades för 1 månad sedan

• 0
  • 1
Foto på Robert

Robert

• 1,706 poäng 1k badge 2x thumb
Engångsskatt ska det vara vid semesterersättning, dvs när en person slutar och får utbetalt sin intjänade men ej uttagna semester.
Vid vanligt semesteruttag ersätter ju semesterlönen månadslönen, och då ska det väl dras vanlig tabellskatt.

Foto på catarina ScF

catarina ScF

• 2,006 poäng 2k badge 2x thumb

Jag tolkar på samma sätt som Robert - tabellskatt på semesterlön och engångsskatt på semesterersättning (slutlön).
Foto på Gun Carsten

Gun Carsten

• 154 poäng 100 badge 2x thumb

Nä, enligt skatteverket så ska semesterersättning som betalas ut i klumpsumma på sommaren så ska det dras engångsskatt. Ringde upp skatteverket förra året och fick detta svar. Det gäller INTE bara när man slutar utan även sommarsemester.
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 22,346 poäng 20k badge 2x thumb
Kollade och det stämmer iofs. Fast då måste man ju kolla så att man har rätt engångsskatt inställd. Kan tycka att tabellskatt stämmer bättre då en normal semesterlön inte sticker iväg så där förtvivlat i skatt. En utbetalning av hela tillägget vid ett och samma tillfälle möjligen kan vara aktuellt. Kollade i lönearterna och det finns ju 9103 (semesterersättning engångsskatt) och 9104 (semesterersättning tabellskatt) i standard. Är dock inte så hemma på löneprogrammet så dom kanske inte är aktuella. 
Foto på Robert

Robert

• 1,706 poäng 1k badge 2x thumb
Är det en fråga om begreppsförvirring?
Semesterlön, semestertillägg och semesterersättning. Det är tre begreppen i löneadministrationen, och för mig är det olika saker med olika regler.

Min åsikt är (men det betyder ju inte att jag har rätt):

1. Semesterlön: ersätter normalt ordinarie lön och tabellskatt tillämpas.

2. Semestertillägg: är det där lilla extra beloppet (% x månadslön x semesterdagar) som tillkommer på semesterlönen. Engångsskatt används, speciellt om hela tillägget betalas ut samtidigt vilket ju är ganska vanligt.

3. Semesterersättning: betalas normalt ut när en person slutar. Engångsskatt gäller.
Foto på Anitha

Anitha

• 1,634 poäng 1k badge 2x thumb
Semesterlön - tabellskatt
Semesterersättning - engångsskatt
Semestertillägg ≤ 20 st - tabellskatt
Semestertillägg ≥ 20 st - engångsskatt