Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Enskild firma bokför sjukförsäkring och pensionsförsäkring - eEkonomi

Hej,

Jag har sökt och sökt i forumet och inte kommit fram till ett tillfredsställande svar. Jag har en pensionsplan från Swedbank för min enskilda firma där pensionsförsäkring och sjukförsäkring ingår. Hur ska nu detta bokföras? Efter att ha sökt och sökt på forumet har jag bokat första inbetalningen mot

"2013 eget uttag" för pensionsförsäkringsbiten
"7623 sjukvårdsförsäkring, ej avdragsgill" för sjukförsäkringsbiten.

Detta känns inte rätt då,
1) jag måste manuellt föra in avdraget för pensionsförsäkringen vid deklaration,
2) sjukförsäkringen påverkar resultatet när det ligger som en kostnad för företaget, vilket känns konstigt när inte pensionsförsäkringen gör det.

Jag funderar på att istället boka min pensionsplan som

Alternativ 1: allt på 2013 eget uttag och manuellt reda ut det vid deklaration

Alternativ 2:
  - 7410: Pensionsförsäkringspremier
  - 7623: Sjukvårdsförsäkring, ej avdragsgil

Vad göra? Detta kan inte vara ett särskilt ovanligt scenario?
6 SVAR 6

Konto 7410 är tjänstepension för anställda. Du är inte anställd i din egna enskilda firma. Så det kontot kan du inte använda.

Kto 2013 brukar jag ta pensionen emot och i din inkomstdeklaration kommer det stå vad du har betalt för pensionspremie under året och det är det som ska tas upp på din NE-bilaga.

Konto 7623 är en ej avdragsgill post och använder du ett deklarationsprogram från Visma så tar den med denna bland skattemässiga justeringar så det inte kommer med som avdrag i skatteberäkningen. Så det blir helt korrekt.

Mvh
Lovisa


Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Ah, då tolkar jag det som att du rekommenderar att jag låter ligga kvar som det är (2013 + 7623)? Jag använder Visma + deklarationstillägget. Finns det någon fördel mot att flytta allt till 2013, som egentligen känns lite lättare?

MVH

Ja, antingen låter du det ligga kvar eller tar allt mot 2013. Har ingen betydelse 🙂

Om du tycker det är enklare så ta allt mot 2013.

Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är ägare till en Enskild Firma utan anställda och undrar hur jag ska bokföra ålderspension och sjukförsäkring på rätt sätt.

Eagle_
MEDLEM

Har enskild firma utan anställda och har precis tecknat för Länsförsäkringars friplan med pensionsförsäkring och sjukförsäkring. Hur bokför jag detta? 

Hej

Jag har också letat som en tok för att få aktuella uppgifter på detta. Det verkar som att alla rör till det mer än nödvändigt då det alltid är privatpersonen bakom en enskild firma som är betalningsansvarig, finns inte någon annan juridisk enhet än du själv. 

Sen hittade jag på Verksamt.se om 35% och 10 PBB. Men också:

Privat sparande kan sänka din allmänna pension

Om du som enskild näringsidkare  gör avdrag för pensionssparande så sänker du ditt överskott som den allmänna pensionen och många andra sociala förmåner grundas på. Du sänker den med beloppet för pensionssparandet plus den så kallade särskilda löneskatten på pensionssparbeloppet på 24,26 %.

Om du vill ha full intjäning till din allmänna pension och ha tillgång till sociala förmåner såsom sjukpenning  bör du undvika att göra avdrag för privat pensionssparande, så länge du har ett överskott i näringsverksamheten under cirka 45 000 kronor i månaden (2021).

 

Så jag skippar att bokföra detta.