Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Deklaration - Kommunalskatt, Begravningsavgifter - eEkonomi

Hej!

Tror jag i princip tagit med igenom hela deklarationen nu, men fastar på ett par punkter.

  • Under Deklaration > Privata inkomster har jag fått en förifylld kommunalskatt på 32%. Hur vet jag att detta är korrekt? Har det med vilken skattetabell man använder eller är jag helt ute och cyklar? 🙂
  • Min andra fundering är angående Kyrko- och begravningsavgifter. Är det helt enkelt bara fylla i överensstämmande summa från skatteverkets uppställning av begravningsavgifter (länk)? Svenska kyrkan är jag inte längre medlem i så jag antar att jag lämnar den på 0. Men begravningsavgift går väl inte att frånkomma?
  • Funderade även på rutan för Nedsättning av egenavgifter. Här har jag ett förifyllt belopp på 15.000 kronor. Har ingen aning om vad detta betyder, men det känns som det inte spelar någon roll om jag låter det stå så eller inte? 🙂
  • Avslutningsvis var jag lite osäker på Resultatplaneringen. Nu har jag inga jätteinkomster (36k överskott), utan har en anställning vid sidan av (som jag fyllt i under Privata inkomster > Lön). Men om jag vill ha ett så rättvist resultat som möjligt och betala så pass mycket skatt jag ska de båda inkomsterna sammanslaget är det väl lika bra att välja Högst inkomst om jag förstår det rätt?
Tack på förhand 🙂
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej ChristofferO,

 

1. För att skatteberäkningen ska bli korrekt måste du ange din skattesats för kommunalskatt, kyrkoavgift och begravningsavgift. Om du inte ändrar några uppgifter kommer programmet, som du säger, använda 32 procent i kommunalskatt. Dina skattesatser hittar du på specifikationen till din inkomstdeklaration.

 

2. Samma som med kommunalskatten så ska dina skattesatser stå i din inkomstdeklaration (INK1). Du ska alltså hitta din begravningsavgift och kyrkoavgift här. Annars kan du som du säger gå enligt Skatteverket. Läs mer om privata inkomster i hjälpen.

 

3. Enligt den skrivna hjälpen så förklaras Nedsättning av egenavgifter att du som enskild näringsidkare kan få ett särskilt avdrag från egenavgifterna. För att få avdrag måste vinsten (överskottet) från din aktiva näringsverksamhet överstiga ett visst belopp. Då får du göra avdrag med 7,5 procent av avgiftsunderlaget och kan bara göras av dig som är mellan 26 och 64 år samt betalar fulla egenavgifter. Programmet föreslår därmed ett belopp och om du vill ha ett annat belopp i denna rutan så kan du ändra.

 

4. Alternativet Högst inkomst ger dig den största möjliga fullbeskattade nettoinkomsten. Vill du inte skjuta upp någon skatt i framtiden så är detta ett alternativ som passar bra. Du kan testa de olika resultatplaneringsalternativen för att se hur din deklaration påverkas. Du får också en text som förklarar vilka avsättningar som gjorts. I den skrivna hjälpen för Resultatplanering kan du läsa mer om de olika resultatplaneringsalternativen, tryck på Fältförklaringar för att hitta rätt.

 

Hoppas det blir lite klarare för dig, om du fortfarande har funderingar får du gärna återkomma!

 

Glad Påsk,

Fanny

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, och tack för ett jättebra svar! Har fått tag i alla uppgifter ang. kommunalskatt (32,90% för min del) samt begravningsavgiften.

Försökt läsa på om Nedsättning av egenavgifter, men det "klickar" inte riktigt i mitt huvud 🙂 Överskottet för 2017 landar på 36 835kr (resultatet är 47 501). Ska jag låta det stå 15.000kr i Nedsättning av egenavgifter, eller ska jag ändra det till noll?

Extremt tacksam för hjälp 😃
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Christoffer!

Härligt att du fick hjälp av de flesta uppgifter Fanny gav dig 🙂

När det gäller Nedsättning av egenavgifter är det lite klurigt att förstå sig på. Jag hänvisar dig till skatteverkets inlägg om Egenavgifter kring detta. 
Annars kanske det finns någon annan här på forumet som har koll på hur du ska hantera det?

Ha en fin helg!
/ Linnéa