Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Henrik33
MEDLEM

Enskild firma - Hur bokföra uttagsbeskattning av dator?

Har enskild firma och ska köpa en dator som kostar mindre än ett prisbasbelopp, låt oss runda av till 25000kr för att underlätta. Datorn ska köpas på avbetalning 24 mån.

Jag bokför då som följer:

Vid inköp bokför jag:
5410 D 18750 kr (belopp ex moms)
2641 D 6250 kr (belopp moms)
2890 K 25000 kr (totalbelopp skuld inkl moms)

Vid varje avbetalning bokför jag:
2890 D X kr (amortering)
8410 D X kr (ränta)
6570 D X kr (aviavgift)
1930 K X kr (totalbelopp avbetalningsavi)

Min fråga gäller egentligen detta med uttagsbeskattning för privat användande av datorn. Datorns prestanda svarar mot de behov som finns i firman. Jag avser att använda datorn och mobiltelefonen både privat och i näringsverksamheten. Användningen fördelar sig tidsmässigt lika. Så jag beräknar att 50% av datorns kostnad kan härledas till privat användande. Den ekonomiska livslängden för datorn beräknar jag till fyra år.

Vad gör jag för att uttagsbeskatta? Vilka steg tar jag i bokföringen och när för att detta ska återspeglas korrekt? Vilka konton använder jag? Hittar lite information om detta och har inte lyckats tolka den infon som finns på ett tillfredställande sätt. Är ny på detta så om någon vänligen kunnat vägleda mig med detta så skulle jag vara mycket tacksam.
5 SVAR 5

Hm.. Det är nog första gången jag sett den frågan. Oftast så vill man dra av kostnaden för en ren speldator och hävda att man inte använder den privat.
Det finns ju egentligen ingen uttagsbeskattning av en dator även om man naturligtvis kan tycka att det är så. Om du behöver en dator i firman och sedan använder den även privat så skulle nog jag låta det vara så. Om du även privat betalar datorn, vilket då är det du typ funderar på, så innebär ju det att halva datorn blir privatägd. Vilket i sig är möjligt men rätt krångligt och, skulle nog dom flesta säga, onödigt. Har aldrig hört talas om att man uttagsbeskattat privata nyttjandet av en ren kontorsdator och tror nog inte att det heller är aktuellt. 
Däremot så finns det ju lite andra saker som man kan fundera på. Jag antar att du har kontoret i hemmet, lite krångligt annars med det privata nyttjandet. Det finns ju ett ställningstagande från Skatteverket som man kan tolka som så att man inte får lyfta moms på investeringar som gör på saker som normalt sett kan finnas i hemmet om man har sitt kontor där. Vilket då i så fall skulle kunna gälla din dator. Men jag har inte sett några rättsfall i den riktningen och inte heller hört att Skatteverket hanterat det så. Utom rena byggnadsanpassningar då, vilket man idag inte alls kan gör när man ha verksamhetslokaler där man har sitt stadigvarande boende... Lycka till!
Henrik33
MEDLEM

När jag läser vad skatteverket skriver angående det här i denna artikeln får jag en annan bild än vad du beskriver: https://www4.skatteverket.se/rattslig...
Exemplet som tas upp motsvarar mins omständigheter, ’Datorn kommer att placeras i bostaden där verksamheten bedrivs och administreras. Näringsidkaren avser att använda datorn både privat och i näringsverksamheten. Användningen fördelar sig tidsmässigt lika, d.v.s. det kan förutsättas att datorn tidsmässigt kommer att användas och disponeras i lika stor utsträckning privat som i näringsverksamheten.’

I Skatteverkets bedömning nämns det: ’Uttagsbeskattning ska ske till marknadsvärde i de fall den skattskyldige tillgodogör sig en tjänst från näringsverksamheten för privat bruk om värdet av tjänsten är mer än ringa (22 kap. 2, 4 och 7 §§ IL jämfört med 61 kap. 2 § IL).’

Tolkningen i sig anser jag som ganska tydlig, datorn ska uttagsbeskattas. Rätta mig gärna om jag har fel. Min fråga gäller mer specifikt hur jag rent praktiskt går tillväga för att bokföra uttagsbeskattning enligt parametrar i mitt första inlägg. Tacksam för hjälp med detta.

Visst har du rätt i det, har under mina 30 år inte råkat ut för det bara och som sagt, tror inte att jag sett några fall heller. 
Nåväl, själva betalningen av den saknar betydelse utan du skall då förmånsbeskatta uttaget fördelat på 48  månader gånger 50 %. D.v.s 195,31 kr/mån + moms.  Enligt BL ́s bok så bokas det då debet 2011 och kredit 3021 samt 2611.... . ...
Men jag är inte så säker på om det här stämmer längre.
Dels så borde det vara marknadsvärde då det är typ en förmån och Skatteverkets syn på förmåner har de senaste åren förändrats.
Och egentligen så borde inte den här bokningen förändras p.g.a livslängden. Om man nu skall se det som en förmån/tjänsteuttag? Datorn är ju kvar även efter fyra år och du som person har fortfarande samma nytta av den, även om bolaget inte har någon kostnad för det. Så funkar ju t.ex. bilförmån, vilket även det är ett uttag av värde... Som sagt, ingen lätt fråga och ställningstagandet är från 2015... Hoppas det löser sig iaf. Lycka till!

Tack för din hjälp, är som sagt ny på detta med bokföring så uppskattar all input. Tanken är ju att datorn först och främst är ett verktyg för näringsverksamheten och att den sporadiskt används till att se på film och dyl. Jobbar med datorn rätt lite och därmed tänkte jag att tidsmässigt fördelar sig användandet lika firman/privat och när jag läste detta från 2015 på Skatteverkets hemsida började jag fundera på detta. Förstår det du skrivit i svaret, knepigt med att se det som en förmån under en begränsad tid och att räkna marknadsvärdet. Det var en av anledningarna till att jag ställde frågan. Det tordes också vara svårt att bevisa att datorn inte är till för näringsverksamheten och skulle behöva uttagabeskattas. Datorn motsvarar ju behoven i firman och är ingen omotiverad ”värstingdator”. Skatteverket medger ju också att ringa användning privat inte behöver uttagsbeskattas.

Låter som du är på rätt väg tycker jag. Är ju alltid svårt att ge råd i sådana här gränsfall men jag skulle nog sett den som en ren arbetsmaskin. Ha de...