ett Faktura med 2 olika moms på,hur ska jag bokföra - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej.
Jag har taxi firma. 100% skatta avdrag drivmedel.Jag köpt drivmedel och kaffe,läsk (det är liten dumt..)
Problemet är när jag bokföra dem då ett summa men inne 2 olika moms ...25% för drivmedel..12% för kaffe...hur jag ska separera den olika moms summor..?
Foto på Numadiska

Numadiska

• 120 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 8 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på MarieN

MarieN

• 6,514 poäng 5k badge 2x thumb
Du bokför momsen på momskontot oavsett vilken % sats det är.
Däremot så måste du separera kostnaderna för drivmedel o för fikat.
/ Marie
(Redigerad)
Foto på Numadiska

Numadiska

Hej Marie.Tack för snabb svaret.
Kan du beskriva hur ser ut..

Ex just nu min ser ut so..det är utan 12% moms...

2440 leverantörskulder  6644,11kr
2641 debiterad ingående moms 1328,82
5600 kostnader fär transport medel 5315,29

det är ingen problem att bokföra...eftersom ingen 12% moms inne..

sen kommer vissa fakturor med 12%moms då börja problem..

kan jag lägga tili ett konto som heter övriga direkt kostnader..?bara för kaffe...?

Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 26,818 poäng 20k badge 2x thumb
Fikat får du inte dra av och inte heller momsen så den bör du boka mot ägaravräkning...... Man får ju bjuda anställda på fika av enklare slag men konstigt nog så gäller det bara i den egna lokalen. Inte ute på resa, kurs eller annat. Då blir det representation eller förmån....och i ditt fall, förmån..... och inte heller då får du lyfta momsen.... då fikat är privat.
En annan synpunkt är väl att du bör kanske använda dom 56xx konton som finns. 5611 för drivmedel, 5612 försäkring och skatt, 5613 reparationer, 5615 leasing. Då har du lite mer nytta av bokföringen också...
Lycka till!
Foto på Numadiska

Numadiska

Tack för svaret.
jag har samma problem med mobiltelefon och bil bank kostnader.

Här Ex mobiltelefon faktura..abonnemang kostnader är 1900kr...och jag köpt mer data för använda Taxi App ca 350 kr  ..resten av private utländska samtal...Hur jag kan bokföra den..?

Här taxi bil kostnader ..2852,42 + 448,95kr ränta+ 55kr admin avgift...
jag tror det gör inte bokföra på en gång 3356kr bil kostnader...
måste separera ocksa va?

Hmmm... om vi börjar med bilkostnaden så är  räntan just en räntekostnad, debet 8400. Administrativa avgiften är typ bankkostnad debet 6570. Amorteringen är ingen kostnad alls utan skall minska låneskulden som du bör ha uppbokad i samband med inköpet av bilen, bör ligga i balansräkningen 23xx någonting. Har du inte det så har du jättefel.... 
Mobilfakturan är lite beroende på. Har du fast pris så att privata samtal inte kostar något så är hela fakturan mobilkostnad. Men kostar dina privata samtal så skall dom endera bokas som eget uttag, debet 2013 då du har enskild firma och då får du inte heller lyfta eventuell moms på dom samtalen. 
Känns lite som om du kanske borde ha lite hjälp med bokföringen men jag kan ha fel.
Lycka till så länge!