eu faktura utan moms - eEkonomi

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har betalat en faktura till tyskland. Undrar hur jag ska bokföra. Det är en faktura för musiker. Har pratat med skatteverket och ingen moms får dras. Bokför jag då hela beloppet på samma konto? Finns det något konto för inköp tjänst EU ingen moms? Eller kan någon rekommendera något konto?
Foto på Nordfrost Event

Nordfrost Event

• 390 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 1
  • 1
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,000 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Sa Skatteverket hur du skulle redovisa denna? Vilka rutor på momsdeklarationen menar jag.
Till exempel konto 4059 heter Inköp av varor EG momsfri och det beloppet hamnar inte alls på momsdeklarationen.

Men vanligast vid inköp inom EU är att man redovisar ingående och utgående moms, så kallad omvänd skattskyldighet (reverse tax)
(Redigerad)
Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Hej,

Förlåt att jag lägger mig i. Jag misstänker att du fått en faktura inklusive tysk moms!? I så fall kan du bokföra hela beloppet på vilket konto du vill (även ett du normalt använder för kostnader från svensk leverantör).

//Tina 

Foto på Nordfrost Event

Nordfrost Event

Hej, Det står inget om moms på fakturan. Det står endast " value added tax 0%" 
Han på skatteverket lät själv osäker, men kom fram till att det inte är någon moms då det handlar om musikframträdande. Låter väl därför rimligt att använda konto 4059 som du föreslår?
Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Att ingen moms får dras som SKV sa först är ju inte samma sak som att det inte är någon moms på musikframträdanden :-).

Om det senare gäller så är 4059 rätt konto.

//Tina

Foto på Nordfrost Event

Nordfrost Event

Eftersom det va en faktura avsedd för bokning av musiker så faktureras det utan moms. Med andra ord får ingen moms dras på fakturan. Eller? Då bokför jag hela beloppet på konto 4059?
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,000 poäng 50k badge 2x thumb
Ja så skulle jag tolka det!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.