EU Periodisk sammanställning överensstämmer inte med momsrapport - Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 6 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Har upptäck att EU Periodiska sammanställningen inte överensstämmer med momsrapporten för motsvarande period. Manuell kontroll visar att EU periodiska sammanställningen stämmer mot fakturerat på resp kund. men Vart/vilka konton tas med i momsrapporten då det inte stämmer med summan för alla EU Kunder motsvarande period? Vart kan jag möjligen finna differensen
Foto på Jonima

Jonima

  • 1,712 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 6 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Veronica

Veronica

  • 930 poäng 500 badge 2x thumb
Jag använder mig av Visma Compact 3000 och under Register/Företagsinformation och fliken Redovisning kan man se vilka (och ange) vilka konton som redovisas på respektive rad på momsrapporterna.

Kontrollera även konto 3020 i Huvudboken, om summan inte stämmer kan du söka vidare på andra 30-konton om någon post har hamnat på fel konto.
Foto på Annica

Annica, Champion

  • 4,968 poäng 4k badge 2x thumb
Kolla din kontoplan så att det är rätt momskod på de konton dina EU-kunders fakturor bokförts på. Jämför periodiska sammanställningen med resultaträkningen för perioden.

Lycka till!
Foto på Jonima

Jonima

  • 1,712 poäng 1k badge 2x thumb
Har nu funnit att min norska kunds faktureringsavgifter registreras på rad 35 dock inte hans frakter. Vad är tokigt i inställningen då? Kunden är ju markerad som Norsk och inga andra belopp från deras fakturor blandar sig in här. Förslag?
Foto på Jonima

Jonima

  • 1,712 poäng 1k badge 2x thumb
Ser på fakturorna att programmet valt konto 3541 ist för ,3542 (Export) men klarar av frakten 3522 ist för EU frakt...... Jag kan inte göra något på kundkortet. Väl?
Foto på Annica

Annica, Champion

  • 4,968 poäng 4k badge 2x thumb
Dels får du kontera om det felförda beloppet, dels kontrollera i inställningarna att rätt konto är inställt för både frakt l faktureringsavgifter . Använder du en artikel för frakten , eller "fraktrutan"? Om det är en fraktartikel måste du också kolla artikelkonteringen.
Foto på Jonima

Jonima

  • 1,712 poäng 1k badge 2x thumb
har ändrat de redan bokförda beloppen redan. Men undrar såklart varför jag kan använda fraktrutan  men inte exp rutan för en norsk kund. Inställningarna på kundkortet verkar bara slå igenom för frakt.

Jag använder ju samma rutor för EU och svenska kunder men de rör inte ihop det.


Foto på Annica

Annica, Champion

  • 4,968 poäng 4k badge 2x thumb
Har du kollat i inställningarna att det är rätt konton för export? Under Inställningar/Företagsinställningar/Kontonummer? 

Foto på Kristina Gunnarsson

Kristina Gunnarsson, Moderator

  • 4,432 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Jonima,

Precis som Annica skriver så behöver du kontrollera så du använder konton med korrekta inställningar. Har du frakten upplagd som en artikel? Om så är fallet behöver du även se över din artikelkontering under Arkiv - Inställningar - Artiklar/Lager - Artikelkonteringar.

Stäm av hur din norska kund är inställning under Försäljning - Kunder - Inne på kunden och fliken 2 Fler uppgifter. Är rutan för Expeditionsavgift markerad för din kund? 

Återkom gärna i tråden så vi får veta hur det går för dig. 
/Kristina