Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jonima
MEDLEM

EU Periodisk sammanställning överensstämmer inte med momsrapport

Har upptäck att EU Periodiska sammanställningen inte överensstämmer med momsrapporten för motsvarande period. Manuell kontroll visar att EU periodiska sammanställningen stämmer mot fakturerat på resp kund. men Vart/vilka konton tas med i momsrapporten då det inte stämmer med summan för alla EU Kunder motsvarande period? Vart kan jag möjligen finna differensen

10 SVAR 10
VeronicaO
UTFORSKARE

Jag använder mig av Visma Compact 3000 och under Register/Företagsinformation och fliken Redovisning kan man se vilka (och ange) vilka konton som redovisas på respektive rad på momsrapporterna.

Kontrollera även konto 3020 i Huvudboken, om summan inte stämmer kan du söka vidare på andra 30-konton om någon post har hamnat på fel konto.
AnnicaL
CHAMPION

Kolla din kontoplan så att det är rätt momskod på de konton dina EU-kunders fakturor bokförts på. Jämför periodiska sammanställningen med resultaträkningen för perioden.

Lycka till!
Jonima
MEDLEM

Har nu funnit att min norska kunds faktureringsavgifter registreras på rad 35 dock inte hans frakter. Vad är tokigt i inställningen då? Kunden är ju markerad som Norsk och inga andra belopp från deras fakturor blandar sig in här. Förslag?
Jonima
MEDLEM

Ser på fakturorna att programmet valt konto 3541 ist för ,3542 (Export) men klarar av frakten 3522 ist för EU frakt...... Jag kan inte göra något på kundkortet. Väl?
AnnicaL
CHAMPION

Dels får du kontera om det felförda beloppet, dels kontrollera i inställningarna att rätt konto är inställt för både frakt l faktureringsavgifter . Använder du en artikel för frakten , eller "fraktrutan"? Om det är en fraktartikel måste du också kolla artikelkonteringen.
Jonima
MEDLEM

har ändrat de redan bokförda beloppen redan. Men undrar såklart varför jag kan använda fraktrutan  men inte exp rutan för en norsk kund. Inställningarna på kundkortet verkar bara slå igenom för frakt.

Jag använder ju samma rutor för EU och svenska kunder men de rör inte ihop det.


AnnicaL
CHAMPION

Har du kollat i inställningarna att det är rätt konton för export? Under Inställningar/Företagsinställningar/Kontonummer? 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Jonima,

Precis som Annica skriver så behöver du kontrollera så du använder konton med korrekta inställningar. Har du frakten upplagd som en artikel? Om så är fallet behöver du även se över din artikelkontering under Arkiv - Inställningar - Artiklar/Lager - Artikelkonteringar.

Stäm av hur din norska kund är inställning under Försäljning - Kunder - Inne på kunden och fliken 2 Fler uppgifter. Är rutan för Expeditionsavgift markerad för din kund? 

Återkom gärna i tråden så vi får veta hur det går för dig. 
/Kristina 
Joakim A
MEDLEM

Hej

Vid kontroll i historik så stämmer inte denna med bokföringen,

EU sammanställning 226,660 kr

Redovisat 583,399 kr (hittat ett fel 319,090 kr) fortf diff på -37,649 kr

Fakturasammandrag med valet EU kund Ja = 583,399 kr

Kollat samtliga konton med EU = 583,399 kr

Kollat sammandrag med EU  ja och det saknas VATnr, hittar endast den felande posten enl ovan.

Skrivit ut kontoanalys på samtliga EU konton och stämt av med fakturasammandrag.

vi närmare koll ligger jag 8-10% fel i flera månader.

Någon som har några ideer?

Hej Joakim,

 

Det känns som om du gått igenom det mesta. En sak jag tänkte på är om du har markerat att kunden är en EU-kund i kundregistret efter att du skapat fakturan? Ändringar i kundregistret påverkar inte fakturor som redan är skapade. Har du kollat så ditt konto för frakt och expeditionsavgift har korrekt momsrapportkod? 

 

I instruktionen EU periodisk sammanställning har vi samlat en massa information om vad som krävs för att fakturan ska komma med på sammanställningen. Hoppas du kan hitta något i den som du inte tänkt på tidigare. 

 

Löser det sig inte rekommenderar jag att du kontaktar supporten så hjälper vi dig gärna!

/Tinna