Ex Visma Enskild Firma-användare känner sig lurad

  • 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Har varit användare av Visma Enskild Firma sedan 2008 och den s k "uppgraderingen" till tjänsten eEkonomi har för mig inneburit dagar, kanske veckors, merarbete.

Jag tycker att det vore en bra idé att kompensera ALLA användare som tidigare arbetat med programmet Visma Enskild Firma.

Det var både ogenomtänkt, oansvarigt och oärligt av företaget att uppmana användare att uppgradera till eEkonomi som om det vore en förbättring. Strunt, i sammanhanget, i att tjänsten är dyrare än programmet och att deklarationshjälpen kostar extra, men låt mig bara uppmärksamma er på att småföretagare som jag inte uppfattar introduktionen av klassisk debet/kredit som en förbättring, utan snarare som väldigt frustrerande merarbete. 

Jag har ex stött på följande "problem" som skapat merarbete och merkostnader:

   - Ta reda på rätt sätt att kontera en transaktion. Innebär att googla, leta på forumet eller läsa 
     artiklar/blogginlägg om bokföring. Väldigt tidskrävande.

   - Ingångsvärden - eftersom man som ny användare inte riktigt förstår vilka ingångsvärden
     som är relevanta att skriva in och varför. Jag hade i min firmas bokföring arbetat upp en               "skatteskuld" utan att ha ngn hos Skatteverket. Fick anlita en revisionsbyrå för att komma
     till botten med det problemet, då er support inte kunde hjälpa mig.

   - Korrigeringar - jag har försökt att rätta felaktiga ingångsvärden genom att göra korrigeringar.
     När läget sen har råkat förvärras efter korrigeringen är gjord, så upptäcker jag att man inte           kan ångra korrigeringar. Har fortf ett saldo på momskontot 2650 som har ett felaktigt saldo.
     Vilket leder mig in på...
  
   - Deklarationsfilen - där tjänstepensionssparandet råkar hamna under koden för "Kostnad
     för anställda".

Det var några exempel och jag kan hålla på hur länge som helst. Tro mig!

Nåväl, jag vet att jag inte läst på ordentligt om hur man konterar, eller snarare INTE konterar, pensionssparande, men egentligen spelar det ingen som helst roll.
Visma Enkild Firma var för mig ett verktyg som gjorde det enkelt att bokföra och deklarera.
Jag har aldrig bett om att, genom ständiga återvändsgränder i Visma eEkonomi, få möjlighet att lära mig en massa bokföringstekniska tricks. Ej heller har jag känt till de omfattande förkunskapskraven som ligger till grund för att ens kunna använda tjänsten något så när.  

Jag tror, och hoppas, att Visma SPCS tappar de flesta egenföretagare om man inte generöst kompenserar alla som drabbats. 

Nu var det sagt.
Skäms, ta mej fan.



// Mårten
Foto på MB

MB

  • 230 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 2
Foto på SOTP

SOTP

  • 3,054 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Mårten

Mycke bra skrivet och du har nog medhåll från hundratals lurade småföretagare som tvingats till att byta till eEkonomi.

Hoppas nu att inte Moderatorerna raderar ditt inlägg och spärrar ut dig från forumet, vilket dom gjort för många andra som delat med sig av sina upplevelser och sanningen om eEkonomi.
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Community Manager

  • 19,970 poäng 10k badge 2x thumb
Hej! 
Vi tar inte bort några inlägg eller spärrar några användare så länge inlägget följer forumets trivselregler. 
Kika gärna igenom vår sida Sammanfattning av användarvillkor och regler i Visma Spcs forum
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Community Manager

  • 19,970 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Mårten! 

Det känns inte alls bra i magen när jag läser ditt inlägg. 

eEkonomi är ett program som kräver lite mer bokföringskunskap än vad Enskild Firma gör. Det är också ett annat arbetssätt vilket gör att det kan ta tid att vänja sig. Att det är svårt till en början är feedback som vi har fått ifrån andra användare som bytt ifrån Enskild Firma, samtidigt är det en hel del användare som är väldigt nöjda när de väl kommit igång. 
Hur hade vi kunnat göra för att ge dig en så perfekt start som möjligt? Vart anser du att vi brister i hjälp om eEkonomi? 

Jag vill verkligen inte att du ska känna dig tvingad till att fortsätta i ett program som du inte är nöjd med. Så jag vill komma med två förslag, det ena är att jag ber en superkollega kontakta dig för att åter igen försöka reda ut problemen som uppstått när du har bytt program, mitt andra alternativ är att vi kikar på hur du enklast kan gå tillbaka till Enskild Firma. Lockar något alternativ mer än det andra? 

Tillslut vill jag bara säga tack för att du framför dina synpunkter. 
Foto på MB

MB

  • 230 poäng 100 badge 2x thumb
Hej igen Lisa

Jag hoppas att det senaste halvåret har rullat på riktigt fint!

För egen del står jag nu i begrepp att hamna hos inkasso för att ha undlåtit att betala min abonnemangsförlängning för eEkonomi.

Jag saknar återkoppling från både Ditt team och er utvecklingschef angående mina klagomål och ersättningsanspråk. Och till mitt stora förtret är jag alltså fortfarande "abonnent".

Du gav mig två förslag i ditt svar - återgång till Visma Enskild Firma eller lära mig bokföring med eEkonomi. Båda fullt rimliga och bra förslag, om det nu hade varit så att jag var intresserad av att fortsätta vara kund hos er. Men det är jag alltså inte.

Jag skulle önska att vi kan få ett slut på lidandet - att jag blir skuldfri hos er och får möjlighet att avsluta mitt abonnemang på dagen.

Hur låter det?


Mårten

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.