Export av prisfil med kundrabattavtal

• 0
  • 4
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
Jag skulle vilja producera en prisfil per rabattavtal (excel). Idag kan du göra detta per prislista men inte per rabattavtal, mina ÅF vill ju gärna få med både bruttopris, rabatt och nettopris per produkt. Idag har jag köpt denna utskriftsmall men tycker inte den funkar så bra, då jag manuellt måste få med varje artikel i rabattavtalet, så tillkommer det artiklar i mitt lager så måste jag uppdatera alla rabattavtalen med dessa uppgifter. Håller tummarna att detta är något som ni kan lösa !
Foto på Jaryd

Jaryd

• 334 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 4
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Hej, 

Tack för synpunkten.

Nu vet jag inte hur din utskrift ser ut eller vad den bygger på så jag har svårt att se om det går att förenkla arbetet för dig med befintlig funktionalitet. Jag antar att du har diskuterat detta med någon av våra partners eller konsulter, som du köpte utskriften av?

Rabattavtal och prislistor är inte något vi kommer arbeta med den närmaste tiden. Vi har en del synpunkter på det här området med de är väldigt få i förhållande till de önskemål vi kommer lägga fokus på framöver. Men det är bra att du lyfter dina funderingar, kanske finns det fler som delar det här behovet eller som har tips på hur de löser det idag. 
Foto på Nordic

Nordic

• 184 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Fråga pris på artiklar med rabattavtal.

Den enda vägen att se vad kund betalar som har rabattavtal är att registrera en offert.
Det skulle underlätta om man hade en funktion fråga pris där man anger kundnummer och artikelnummer där bruttopris visas med rabatt samt nettopris.
Foto på Richard D

Richard D

• 174 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Prislista med kundrabatter och nettopriser - Administration.

Är väldigt ny användare när det gäller Visma. Börjat använda det nu vid årsskiftet.
Vi har en prislista med ett drygt 15 000 artiklar inlagda och prissatta.
Alla våra kunder har separata rabattavtal. Och dessa rabattavtal har ganska många olika parametrar.
Jag vill kunna skriva ut, i Excel, en kundspecifik prislista.
Dvs vår Grundprislista där även kundens uträknade nettopris finns med.

Helst skulle prislistan ha följande format:
Art.nr, Benämning, Listpris, Kundens nettopris.

Är detta möjligt?
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,000 poäng 50k badge 2x thumb
Hej Richard!
I dagsläget går det inte direkt i programmet.

Användaren Jaryd berättar att han har kontaktat en av våra partners som har tagit fram en rapport till honom.  Kanske kan det vara lösningen för dig tills vidare?
/Anna
Foto på Chris

Chris

• 140 poäng 100 badge 2x thumb
Officiellt svar
Du kan:
1. Skriv ut en artikellista med artikelgrupp och med önskad prislista i excel.
2 skriv ut det rabattavtalet som du vill använda i excel.
3. kopiera rabattavtelet in i sida 2 på artikellistan i excel.
4. skapa en ny kolumn i prislistan och hämta datan från sidan 2. så här:
 =LETARAD(C11;'Discount Structure'!$A$2:$B$33;2;FALSKT)

Här kollar LETARAD vad som står i C11, kollar up i sidan 2 som jag kallar discount structure, hittar samma namn som C11 i kolumn A2-A33, sedan plockar den datan som står i motsvarande kolumn B.

Formler i excel är lite jobbbiga men när man väl har fått tilld en första gången så blir det bra. här har ni en länk som förklarar. https://support.office.com/sv-se/article/Funktionen-LETARAD-0bbc8083-26fe-4963-8ab8-93a18ad188a1

Lycka till!