Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Exportkod och vikt på faktura

När vi exporterar till Norge skapar lagret en manuell faktura med exportkoder samt vikt på varorna. Kan jag istället få in vikt och exportkoder på den riktiga fakturan så vi kan använda den?

7 SVAR 7
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Ja, det borde inte vara några problem att få med de här uppgifterna på dina fakturautskrifter.

Hur du lägger in totalvikt och volym på fakturorna kan du läsa här: http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/default.htm#arbetsgangar/mallandring...

För att fältet Exportkod ska skrivas på fakturan lägger du till ytterligare ett objekt i malleditorn som har Funktion %Art->Exportkod.
Du skapar ett nytt objekt genom att stå i Malleditorn och klicka på knappen Abc som du har till vänster i menyn. Klicka därefter var på mallen du vill att de här uppgifterna ska skrivas ut.
Det kan vara lite pilligt men du kan fritt dra runt objektet och också förhandsgranska under tiden du gör dina ändringar för att du ska vara säker på att det blir som du önskar.
Till höger har du Basegenskapar och där hittar du Funktion.
När du är nöjd med din mall sparar du den.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Är exportkod samma sak som HS-Code eller Commodity code som det också kallas för?

Hej!

Såhär står det om Exportkod i hjälpen:
Här kan du skriva in en varukod som ska användas på export- och importhandlingar. Du kan använda 8 tecken här.
Hoppas att det hjälper dig, annars kikar jag givetvis vidare!
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Det blir bra, tackar!

För att skriva ut viktinformation på sina mallar kan man ju använda Viktsumma() för att vissa den totala vikten för samtliga artiklar och man kan ex. använda %Art->Vikt för att visa den specifika vikten på en artikel.

Men ifall man har 5 st av artikel X som väger 1 kg och vill visa både styck och total vikt, hur gör man då? Ex:

Article no: x (%Artnr)
Qty: 5 (%Antal)
Net weight: 1 kg (%Art->Vikt)
Net total weight: 5 kg (?)

Tror inte det finns någon funktion för det, men kan man på något sätt räkna %Art->Vikt * %Antal?

Hej!

Jag skapade ett objekt med funktionen %LEVANT*%Art->Vikt och det verkade funka för min del. Ägare på objektet ska vara Radområde för att det ska fungera.

Återkom om du inte får det att fungera!
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 

Tack, jag har fått det att fungera.

För alla artiklar finns det ju ett fält som heter "Normal leveranstid" funktionen för det fältet är "%Art->NormLevtid".

Ifall jag har Artikel X med Normal leveranstid på 7 dagar, så är det ju inga problem att sätta exempelvis "Leveranstid: "+text(%Art->NormLevtid)+" dagar" men skulle man istället, på något sätt, kunna visa ett datum?

D.v.s dagens datum+antalet som står i normal leveranstid=leveransdatum för den artikeln

Om det inte går at transferera till ett datum, kan man istället transferera dagarna till veckor?

Tack på förhand!

Hej!

Jag är inte helt med på hur du menar men såhär fungerar det som standard:

På fakturan/ordern finns det ett fält som heter Leveransdatum uppe i faktura-/orderhuvudet. Det fältet skrivs ut på samma område som fakturadatum, förfallodatum mm.
Sen har du på varje artikelrad en kolumn som heter Levdat. Om detta inte är samma som datumet som skrivs uppe i huvudet så skrivs detta ut på fakturan per artikel som Avvikande leveransdatum.
Vill man inte ha det som ett datum kan man göra en malländring för att skriva ut leveransvecka istället.

Är det detta du är ute efter? Eller är det den manuella hanteringen att ändra per artikelrad som du vill slippa?

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~