Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Extern representation, aktivitet med kund - eEkonomi

Hejsan,

Jag har ett AB som teknikkonsult där jag är den enda anställda och jag har en kund (en tidigare heltidstjänst gjordes om till en konsult-plats så min enda fakturering är 40 timmar i veckan till denna kund). Nu ska min grupp på två teamdagar där jag kommer kunna fakturera 8 timmar om dagen två dagar i rad, men konsultföretagen måste stå för boende och aktivitet (vi är ungefär 50% konsulter på gruppen). 

De två dagarna räknar jag som arbetsdagar och har därför inget problem med att bokföra in boende genom att bara koppla kvittot till betalningen med företagskortet.

Min platschef har dock lagt till följande:
"Det kommer finnas en kostnad på 1590kr/person för hotell och495kr/ person för en gemensam aktivitet/tävling." 

Detta är tydligen exklusive moms, och jag har försökt hitta på skatteverkets hemsida hur sådant här ska bokföras och jag förstår bara rakt inte hur de menar. Jag läste en siffra om att det är max 300 kr/person som gäller för representation, är detta korrekt? I sådanafall, hur bokför man övriga 195kr? 

Övriga konsultfirmor brukar betala detta för sina anställda rakt av då det är väldigit viktigt att vi följer med på heldagarna (vi utvecklar metoder och processer för hur vi ska arbeta) samt att det främjar kundrelationerna mycket med gemensamma aktiviteter. Förra året var jag Enskild Firma och betalade bara ur egen ficka helt enkelt, men då jag har känslan av att detta kommer komma upp igen vore det skönt att veta hur man borde göra.

Mvh,

Christian
3 SVAR 3

Låter som konferens detta! Timmarna kan du fakturera som vanligt precis som du skriver. Övriga kostnader lägger du momsen på 2641 som vanligt och kostnaden på förslagsvis 7640. 7640 ligger troligen som ett inaktivt konto men det är bara att aktivera det.

Be din uppdragsgivare att mejla ett konferensprogram som underlag i bokföringen. Detta krävs för att få det avdragsgillt. Alla konferensutgifter är avdragsgilla om konferensen uppfyller kraven för att vara konferens!

Lycka till!

Mvh
Lovisa Ljungvall
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så hemskt mycket! Får be henne om det. Det står att konferensen måste vara "obligatorisk" dock, vilket känns lite brett begrepp. Jag KAN ju låta bli att följa med, men det vore ju klart sämre.

Ja, konferenser är bra att vara med på! Tror att uppdragsgivaren har koll på att det måste vara aktiviteter planerade och hur många timmar. Det kan vara utbildning, teamworkövningar osv.
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100