Extra adressfält i kundregistret och att kunna koppla dokument till varje kund - Administration

  • 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej Jag önskar ett tredje adressfält i kundregistret.

Vi har många kunder som har en faktura adress, en post adress och en leveransadress.

Vi har även kunder som ibland köper ifrån en central inköpsportal och då skall fakturan gå via dem. En sådan kund kan då ha två olika faktura adresser, en postadress och en leveransadress. ur kan man lösa detta?

Foto på Martin Eliasson

Martin Eliasson

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

  • 2
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

  • 30,694 poäng 20k badge 2x thumb
Hejsan!

När du skapar en faktura används adressen i tabellen till vänster i kundregistret till fakturaadress. Fyller du i Avvikande leveransadress i kundregistret kommer även denna med på fakturan. Du skriver att en kund kan ha två olika fakturaadresser, en postadress och en leveransadress - funkar det då för dig att skriva postadressen i kolumnen till vänster i kundregistret och leveransadressen under Avvikande leveransadress?

Funderar på om fältet Anteckningar i kundregistret kan vara ett alternativ för dig att lägga en av adresserna.
Foto på Martin Eliasson

Martin Eliasson

  • 200 poäng 100 badge 2x thumb

Hej

Ett exempel är en kund som beställer direkt av oss och vill då ha sin faktura skickad direkt till sin bokföringsbyrå, andra gånger beställer han via sitt intranet och då skall fakturan gå till en centraladress.

Några gånger om året vill vi skicka ut en katalog till kunden till dennes postadress som är en box och inte leveransadressen.

När vi vill skicka katalogen vill vi kunna exportera en excellista från kundregistret.

Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

  • 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Martin, 

Tack för synpunkten och din beskrivning. Att ha ett fakturaadress-register kan vara en god idé. Kanske något vi får kika mer på när fler går över till att hantera sina inkommande fakturor via inläsningscentraler eller i de fall det handlar om en central inköpsportal som i ditt exempel. Däremot kan det ju vara så att fakturaadressen ändras i undantagsfall och att det inte är ett standardbeteende. Därför inget som jag ser att vi kan prioritera just nu. 

På kundfakturan, på fliken 2 Kunduppgifter kan adressfälten som ska synas på fakturan redigeras innan den skrivs ut. Om du har sparat olika adresser i registret för Avvikande leveransadress eller som notering i Kundanteckningar så får du kopiera uppgifterna till fakturaadressfälten vid behov. 

Du nämner också utskick som exempel och för detta finns en hel funktion för olika utskicksgrupper i programmet. På kunden kan du lägga till olika referenser som sparas i Kontaktregistret. Varje kontakt kan i sin tur administreras med en titel, kontaktuppgifter, adress och vilken/vilka utskicksgrupper den tillhör. Exempelvis om du vill skicka erbjudanden till alla kundkontakter som du märkt med titeln Säljare eller som i ditt exempel - produktkatalogen till alla huvudkontakter. 

När du ska göra utskick med brev kan du använda Kontaktregistret för att skriva ut kontaktetiketter (adresser) till alla som tillhör en viss utskicksgrupp . Eller markera upp alla med en viss titel som ska få e-post osv. 

Foto på Houthakker

Houthakker

  • 138 poäng 100 badge 2x thumb
Hej, har en kund med en fakturadress med flera leveransadresser med tillhörande kontaktpersoner/mobiltel/epostadress, över Sverige dit vi skall leverera, vad är enklaste sättet att registrera? Mvh PAtrick Postma
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

  • 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Patrick, tack för ditt inlägg. När i flödet behövs kontaktuppgifterna till personen som tar emot leveransen och vad utgår personen ifrån som tar kontakt? Har den personen fakturan eller en följesdel i handen och vill se kontaktuppgifterna där för att fullfölja leveransen? Eller är det personen som registrerar ordern/fakturan som behöver se korrekta kontaktuppgifter i arbetsbilden i programmet? Beskriv gärna vad bästa scenariot hade varit så får jag fundera på vilka alternativ du har för all lösa det i programmet idag. 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.