Visa exklusive moms på försäljningsöversikten - eEkonomi

• 0
  • 4
  • Fråga
  • Uppdaterades för 11 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej,

Ett tips som jag skulle finna väldigt användbart är att det står summa exklusive moms när man tittar på försäljningsöversikt och kunder. Det är ofta så att du fakturerar exklusive moms och vill veta hur mycket du har faktureret för och vad du kanske har kvar att fakturera. Stämma av mot de anbud du har som alltid är exklusive moms. Nu visas det Netto i Försäljning senaste året. Bättre om det hade visats exklusive moms. Du har mer nytta av den översikten.. eller att du ka välja om du vill se netto eller exklusive moms. Borde inte vara någon svår åtgärd.
Med vänlig hälsning
Fredrik
Foto på Evaluation North

Evaluation North

• 100 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 0
  • 4
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,302 poäng 3k badge 2x thumb
Hej hej!

Ursäkta att du inte fått svar på din idé tidigare.

Jag vet inte om du hunnit kika på den nya versionen av eEkonomi som kom 29:e juni. Försäljningsdelen ser lite annorlunda ut nu, men jag anar att din idé numera passar till den information vi visar under Försäljning - Kunder. I listläget visar vi Summa försäljning senaste året och det är summan inkl moms. Här skulle du önska valmöjligheten att visa summa exkl moms istället om jag förstår dig rätt?

Annars får du gärna återkomma och utveckla det lite mer.
Foto på translation

translation

• 150 poäng 100 badge 2x thumb
Har ingenting gjorts åt det här än? Jag tycker också att det måste bli möjligt att visa beloppen utan moms. Det är det beloppet vi har att röra oss med. Väldigt svagt att inte har det alternativet i alla fall.
Foto på Patrik Svensson

Patrik Svensson, Fd Moderator

• 3,196 poäng 3k badge 2x thumb
Hej.

Som Annie skrev tidigare så får man gärna lägga fram idéer och gärna så noga ni kan för av vi ska få en så korrekt bild som möjligt av vad ni efter frågar.

Det som finns att tillgå utan moms är Försäljningsstatistik, som du hittar under Bokföring - Utskrifter. Man kan välja att skriva ut på en kund eller artikel- eller kundetiketter dock ser man vilka artiklar man fakturerat med och vad de har haft för värde exkl. moms och inte själva fakturorna i sig, om det kan hjälpa dig så länge?

Annars återkom med mer input om hur du vill att det ska fungera.

Ha en bra dag.

/Patrik.
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 49,122 poäng 20k badge 2x thumb

Det är väl i orderöversikten det främst blir fel på då ordersumman är inklusive moms OM det är order till svenska kunder, exportorder är ju utan moms

Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

jag är fortfarande undrande om det är något företag som är intresserad av att se order INKLUSIVE MOMS?

i Orderöversikten ser man idag ordervärde inklusive moms (på dom svenska orderna)

Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

på min STARTSIDAN i eEkonomi så står det att ordervärdet exkl. moms är: 3 831 424,00

MEN om jag summerar så blir det 2 630 960,00 INKLUSIVE MOMS
(Redigerad)
Foto på My Janhall

My Janhall, Moderator

• 2,536 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Pacsac,

Om jag förstår dig rätt så blir alltså summeringen på startsidan fel enligt dina uträkningar. När du har gjort summeringen för dina ordrar, har du då kollat under Försäljning - Order - Pågående ordrar eller vart gör du summeringen ifrån? 

Summeringen som görs kollar på pågående ordrar och när jag försöker återskapa det hos mig så får jag fram korrekt summa. Om du har gjort summeringen utifrån dina pågående ordrar så förstår jag att det kan vara svårt att ta bild på det eftersom det förmodligen handlar om flera stycken. Därav hade jag rekommenderat dig att ta kontakt med vår support via telefon eller chatt så vi kan kolla närmre på det och förhoppningsvis lösa ditt problem. 

Återkom gärna. 
Ha en fin dag!
/My 
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

det är ordersumman på Försäljning - Order Pågående ordrar  som jag summerat
Och den summan är ju med moms, för Svenska kunder!!

När jag summerar alla 12 ordrar (som det också står på förstasidan) blir 1 444 830.-
medan det står 3 594 658,32  exkl moms på förstasidan.

Jag tror det spökar då jag har några svenska kunder som köper i Euro men en order ligger kvar i SEK på en kund (som nu är Euro-kund)

(Redigerad)
Foto på My Janhall

My Janhall, Moderator

• 2,536 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Pacsac, 

Vi kommer höra av oss till dig via e-post för att kolla vidare på ditt ärende. 

Ha en fin dag! 
/My 
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

det som blev fel var en order som låg kvar i SEK på en kund som nu är Euro-kund
och då blev 10 000 kr = 10 000 Euro på den ordern

Vilket är ett annat fel i systemet (har hänt tidigare då jag bytt valuta på kund)