Bokföring utan journal i Visma Administration

• 28
  • Idé
  • Uppdaterades för 10 månader sedan
  • Under bevakning
Jag skulle vilja ha möjlighet till direktkoppling till bokföring från faktura och betalningshantering. Mao vill jag ha möjlighet att slippa göra journal när jag bokför fakturor och betalningar. Man hade alltså valt att definitivregistrera fakturor (kund och leverantör) samt när en inbetalning blir "godkänd" genererar det direkt ett vernr. Man borde kunna välja om man vill använda sig av journal eller inte. Använder Visma administration 500 //Jenny L
Foto på Jenny L

Jenny L

• 788 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 28
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,266 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Helen,

Det här vet vi: Journalerna måste skrivas ut/godkännas för att bli en verifikation i HB

Det här kan vi påverka: Hur ofta ska vi skriva ut?
  • Varje dag
  • Varje vecka
  • En gång i månaden
  • När vi känner för det
Det här styr vårt val av journalutskrifterna ovan:
  • Hur ofta behöver vi titta på BR & RR? (Uppdateras av journalerna)
  • Hur ofta stämmer vi av bankkontot? 
  • Använder vi Ekonomiöversikt? (Uppdateras av journalerna)
  • Spårbarheten är enklare i inte alltför långa journaler
Rutiner är alltid bra, så varför inte göra det varje fredag och må bra hela helgen för att man vet att allt är under kontroll;)

MVH

Kenneth
(Redigerad)
Foto på Helen

Helen

• 5,036 poäng 5k badge 2x thumb
Verifikationslistan har tidigare varit sättet att kontrollera vad som skett. 
Med journaler är tanken kanske att den vägen kunna kontrollera Kundfakturor, Leverantörsfakturor, Inbetalningar, Utbetalningar var för sig? 
Är journalerna tänkta att förvaras tillsammans; alla fakturajournaler i början av en Fakturapärm?
Och "Bokföringsunderlaget" framför allt underlag den berör i en verifikationspärm?
Med valet att låta varje journal bli EN verifikation kortas verifikationslistorna, men sökvägen blir väl Journalerna?
Undrar fortfarande vad poängen är? Syftet med Journaler. Tack på förhand.
Foto på Helen

Helen

Kommer Journalerna bäst till sin rätt då man använder sig av olika Verifikationsserier?
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,246 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Helen
Inte nödvändigtvis.
Har man väldigt mycket verifikationer finns det helt klart en fördel att sortera ner journalerna i olika serier för att lättare hitta vid behov.

I gengäld blir det fler pärmar att hålla reda på om man använder "anti-bävermetoden" och snor deras knaperträd till papper i pärmar;)

MVH

Kenneth
Foto på Helen

Helen

Förvarar man vanligtvis Journalerna i början av pärmen, tillsammans med Verifikationslista?
Foto på KenArd

KenArd, Champion

Hej Helen,
Finns ingen anledning att dela på journalen. Se det som en verifikation som ska in i ver.pärmen. Varje journal får ju ett ver.nummer om du inte väljer att varje dokument ska bli en ver.

Kenneth
Foto på Helen

Helen

Tack för helgsupport.
Foto på KenArd

KenArd, Champion

Så lite så.
Har eEkonomi själv, inga journaler och bokföringen görs på nått sätt när jag sover så har all tid i världen;)

Kennet
Foto på Jenny L

Jenny L

• 788 poäng 500 badge 2x thumb
Enligt min mening är journalerna är ett förlegat sätt att arbeta, nu går det uppenbarligen inte att komma runt det i spcs administration. Jag tycker verkligen de ska jobba på det, men uppenbarligen har de svårt att hitta en lösning. Du har blivit inlagd på en ganska gammal tråd. Jag personligen skriver aldrig ut en journal utan sparar den som pdf, sen skriver jag av vilka verifikationsnummer som givits varje faktura resp varje leverantörsfaktura. På så sätt slipper jag fylla pärmar med det och sparar lite skog ;). Jag rekommenderar den metoden. Jag skriver journalerna ca 2 ggr per månad, och mer om det behövs. Sparar den i mapp per bolag och år.

Personligen hoppas jag verkligen de snart hittar ett sätt att förenkla hanteringen, men jag har tvivlat ett tag... Många av de andra programmen har slutat med den förlegade metoden för länge sedan!

Mvh Jenny
Foto på Lisa_92

Lisa_92

• 748 poäng 500 badge 2x thumb
Den här diskussionen kring journaler har varit aktiv i flera år nu. Hur går det egentligen med detta? Känns som att det är många som vill ha möjligheten att välja om man vill köra med journaler eller inte. Jag personligen skulle uppskatta en sån valfrihet, då journalerna enbart innebär merarbete för mig och mina kollegor. Vore roligt med en uppdatering kring hur arbetet går!
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,870 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Lisa!

Ja, den här frågan har vi bollat länge och tittat på i flera omgångar. Vår vision är att göra hanteringen smidigare i framtida versioner och det vi sett från diskussionerna med kunder och beskrivningarna här i forumet är att det finns olika preferenser på hur man önskar arbeta med journaler. Så vi har en del att ta ställning till. I de senaste versionerna har vi valt att prioritera ned den här frågan till förmån för andra efterfrågade och viktiga förbättringar. Så är även läget 2016, vi kommer alltså inte göra någon förändring av detta i år men har med det på agendan framåt. 
Foto på Johan

Johan

• 770 poäng 500 badge 2x thumb
Kan det komma fler önskemål än så här på en ny funktion? Liknade önskemål finns även i andra trådar men inget har hänt på över 6 år av önskemål!!!!!