Få bort 0,01 kr i diff på leverantörsfaktura som har en betalning som är journalförd?

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Har bokfört betalning på en leverantörsfaktura som hade Euro som valuta, jag missade att det fanns en diff på 0,01 efter att jag skrivit in alla artiklar. Kan ju bli det ibland, då brukar man få trixa lite med ören hit och dit tills det stämmer mellan. Så problemet är att jag kan inte skriva ut lev.fakt.journalen för att det är en diff på 0,01, men jag kan heller inte ändra på fakturan för hela beloppet är betalt.
Hur fixar jag till det här?????
Foto på Marie

Marie

  • 614 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 23,712 poäng 20k badge 2x thumb
Gör en bortskrivning som öresavrundning på betalraden.
Foto på Marie

Marie

  • 614 poäng 500 badge 2x thumb
Det var just det som är problemet. Finns inget saldo. Hela beloppet är betalt. Ibland blir det en diff när man skriver in artiklarnas pris och programmet räknar om till svenska kronor. Har säkert med avrundningen att göra. Så beloppet som skrevs in på 2440 är bortbokat helt och hållet, men beloppet som ska bokföras på 4056 är 0,01 kr lägre. Så nu kan jag inte skriva ut lev.fakt.journalen för jag måste rätta till felet först. Men förstår inte hur!?
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 23,712 poäng 20k badge 2x thumb
Kan du inte gå in på fakturan och göra avrundningen där?
Foto på Marie

Marie

  • 614 poäng 500 badge 2x thumb
Får bara upp "Ändring ej tillåten fakturan är betald" (Kanske vore bra om man kunde få svar från VISMA'S SUPPORT istället för att vi användare ska försöka hjälpa varandra. Eller, är det jag som är konstig som tycker, att har man gjort ett program ska man hålla med support åt sina kunder som betalar dyra licenspengar.
Inget ont till er som försöker hjälpa till, utan endast riktat till VISMA.
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 23,712 poäng 20k badge 2x thumb
Har du journalfört betalningen?

Om du inte har journalfört kan du temporärt lägga fakturan som EJ BETALD, göra ändringen och därefter återigen markera fakturan som BETALD.

Sen är väl supporten vad den är i vissa lägen dessvärre.......
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

  • 43,382 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Marie!

Testa gärna att utföra registervård enligt denna instruktion och se om felet försvinner:

Om det inte hjälper, eller om du vill ha hjälp direkt, kontakta gärna vår support på 0470-706200 eller via chatten på https://vismaspcs.se/kontakta-oss så får mina kollegor kika vidare på ditt problem.