Få bort konstaterad kundförlust ur kundreskontran

  • 3
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
I min kundreskontra ligger en kundfordran. Denna fordran är av revisorn bortbokad som en konstaterad kundförlust. Momsen har vi fått åter. Men hur får jag bort den ur min reskontra utan att det blir följdfel t ex momsen?
Foto på Christina

Christina

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

  • 3
  • 2
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

  • 19,680 poäng 10k badge 2x thumb
Hejsan! 

Kan det vara som så att revisorn har gjort en manuell verifikation för att boka bort kundförlusten? 
För att en faktura ska försvinna ur kundreskontran får det inte ligga något saldo kvar på den. Bokför du då en kundförlust via en manuell verifikation och inte genom att registrera en betalning på fakturan kommer den att ligga kvar i reskontran. 

Har du en konstaterad kundförlust ska du egentligen bokföra den direkt på fakturan genom funktionen Direktbetala. För att kunna göra det och hantera momsen behöver du lägga till två nya bortskrivningsalternativ, ett för kundförlusten med momskod och ett för själva momsen. Du lägger till dessa under Arkiv – Inställningar – Företagsinställningar – Försäljning – Bortskrivningar. Klicka på Ny-knappen och ange kod, text och konto. Lämpliga konton är 2611 för momsen är och 6351 för kundförlusten. Saknar du konto 6351 i kontoplanen får du lägga till det. För att det ska bli rätt med momsredovisningen behöver du även lägga till momskod 05 – 25 % på det kontot. 

För att det ska bli rätt med momsen behöver du registrera bortskrivningen i två steg. När du klickar på Direktbetala ska du först ändra beloppet i Betalt till 0. Välj in ditt nya bortskrivningssätt för kundförlust, fyll i beloppet exklusive moms och klicka Lagra. Direktbetala igen, använd ditt nya bortskrivningssätt för moms, registrera momsbeloppet och klicka på Lagra. Nu är saldot på fakturan 0. När du skriver ut inbetalningsjournalen kommer kundförlusten att bokföras och fakturan kommer i samband med detta försvinna från kundreskontran. 

Om du redan har gjort klart momsrapporten för den här perioden och revisorn bokade bort kundförlusten manuellt, är det lättast att bokföra hela fakturan som kundförlust utan att påverka momsen. Detta för att slippa göra rättelse och korrigeringar på momsrapporten som du redan har godkänt. Kundförlusten som du registrerar får du sedan korrigera bort för att inte bokföringen ska bli felaktig. 

Gå i så fall in på fakturan, klicka Direktbetala och ändra beloppet i rutan Betalt till 0. I rutan Bortskrivning ska du välja standardalternativet Kundförlust som går mot konto 6350. Programmet kommer med automatik att plocka fakturans totala belopp. Klicka på Lagra och journalför. Skapa sedan en manuell verifikation där du vänder kundförlusten, var noga med att datumen är samma. 
Anledningen till detta är att revisorns manuella bortbokning enbart påverkar bokföringen och inte kundreskontran. Registreringen av kundförlusten på fakturan påverkar både kundreskontran och bokföringen. Alltså har vi påverkat bokföringen två gånger. Genom att vända verifikationen som skapas när du journalförd kundförlusten från fakturan ser vi också till att det blir rätt i bokföringen. 
(Redigerad)
Foto på Dan

Dan

  • 982 poäng 500 badge 2x thumb
Lisa,
Bortskrivningsalternativet  Kundförlust borde finnas förinlagt i programmet, lika självklart som bankinbetalningar. 

Mvh Dan
Foto på Joakim Karlsson

Joakim Karlsson, Fd Produktspecialist Visma Lön

  • 35,300 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Dan!
Det finns ett alternativ för kundförlust inlagt som standard i programmet redan idag, kopplat till konto 6350. Däremot finns det inget för kundförlust i de fallen man ska hantera moms och det är det Lisa skriver om att man behöver lägga till, samt alternativet för själva momsen. 

Även det behövs ju för en del användare så jag tar din synpunkt vidare till vår utvecklingsavdelning.
Foto på Therese

Therese

  • 712 poäng 500 badge 2x thumb
Hej, jag sitter och ska precis göra en bortskrivning av kundförlust och fick tips från supporten om denna tråd. Tyvärr så verkar det som det är gammal info då det inte finns ngt som heter Lagra. Jag tycker också det är konstigt att man under 2 år inte har lagt till funktionen med moms. Hur många företag har fakturor utan moms?
Foto på Sara Lindblom

Sara Lindblom, Moderator

  • 3,136 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Är det i Administration du försöker göra detta? Använder man funktionen direktbetala när man står inne på en faktura, finns det nämligen i den rutan man får upp en knapp med texten "Lagra".
Foto på Tobbe

Tobbe

  • 60 poäng
Hej, samma bekymmer som ovan. Min revisor har gjort en manuell hantering av kundförlusten och nu har jag två kundfakturor liggandes. Jag använder Visma eEkonomi smart. Gör jag på samma sätt som ovan?
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,288 poäng 5k badge 2x thumb
Jag skapade en egen tråd av din fråga då detta gällde eEkonomi och inte Administration.

Du hittar den nya konversationen här: Boka bort fakturor efter manuell bortbokning av kundförlust - eEkonomi