Få tillbaka EU-moms i efterhand -eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!Vill köpa en vara i annat EU-land (enskild firma) och slippa betala momsen. I normala fall handlar jag då momsfritt och bokar sedan "fiktiv moms" vid omvänd skatteskyldighet. Efter kontakt med företaget jag vill handla av erbjuder de att betala tillbaka momsen i efterhand. Blir väldigt tveksam hur ett sådant förfarande skulle bokföras i så fall. Om det ens är genomförbart.Vad gäller?
Foto på Marie

Marie

• 1,010 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Är du registrerad för moms i Sverige så kan du använda VAT-nr för redovisning av momsen. Det betyder att du inte behöver betalat moms i det andra landet. Du får själv både betala och dra av dessa kostnader. Läs mer på skatteverket hemsida. https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/saljavarorochtjanster/forsaljningtillandra...

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
Tel 0770 33 99 25
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 48,340 poäng 20k badge 2x thumb
Har du redan betalat utländsk VAT på en vara? Och nu när du presenterat ett VAT nummer så erbjuder företaget att betala tillbaka denna VAT?
Foto på Marie

Marie

I princip. Har dock inte köpt varan ännu då jag vill vara på det klara hur det funkar innan jag tar det beslutet. Har alltså VATnr redan här och nu.
(Redigerad)
Foto på Marie

Marie

Hej!

Var kanske otydlig.

Att jag kan använda mitt momsnr vet jag. Har köpt momsfritt förr och redovisat enligt principerna för omvänd skatteskyldighet. (Se bild)

Det säljaren vill göra är att sälja varan med moms, skicka varan och efter jag konstaterat att jag inte vill reklamera betala tillbaka momsen.

Något jag nu undrar hur jag i så fall bokför om det ens går.

Hej!

Du skall använda konto 2647 istället för 2614. Då får du rätt i din momsredovisning.

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
Tel 0770-33 99 25
Tänkte på att du måste kontrollera så att säljaren är registrerad för moms och har vat nummer i sitt hemland. Annars får man inte lyfta någon moms liksom.

Tomas Tobiasson
Angamato ekonomikonsult AB
Tel 0770-33 99 25
Foto på Marie

Marie

Ok. Hur hanterar jag den moms som sen återbetalas? Eller ska bokföringen av köpet vänta tills den återbetalts och sen bokas som vanligt med skillnaden att den återbetalade momsen sätts på 2647?
(Redigerad)
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Marie,

Jag tänker att bokför köpet och när återbetalningen kommer använder du samma konto fast omvänt.

Ha en fin dag
/Susan

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.