Facebook-pixel - Webshop

• 5
  • Idé
  • Uppdaterades för 6 månader sedan
  • Planerade
  • (Redigerad)
Hur installerar jag en Facebook-pixel i min webbshop?
Foto på Corinne_Peoples Garden

Publicerades för 3 år sedan

• 5
Foto på Hanna Hultemark

Hanna Hultemark, Moderator

• 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Hejsan!

Längst upp när du administrerar din Webshop, finns ett menyfält med så kallade element

Om du bläddrar åt höger finns ett element - facebook. Klicka på detta och dra det till önskad plats.

Är det bara en facebooklogga ni vill ha i er Webshop, då kommer ni själva behöva lägga till denna med en bild. Detta gör ni genom att istället välja elementet - Bild.

Hoppas detta besvarade din fråga, annars får du gärna återkomma.

Ha en fortsatt fin dag.

/Hanna
(Redigerad)
Tack, Hanna, men det var inte kopplingen till Facebook-flödet via elementet som jag menade. Hittade en tråd som heter Facebook-annonsering-koder för spårning i Webbshop, vilket är samma fråga som jag hade. Har ni några planer på att utveckla det? Mvh Corinne
Foto på Marcus Fjordevik

Marcus Fjordevik, Fd Testledare - Visma Website/Webshop

• 5,520 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Tyvärr är inte detta något som ligger i våra närmsta planer, men vi noterar att önskemålet finns!

/ Marcus 
Foto på MariaL

MariaL

• 204 poäng 100 badge 2x thumb
Jag undrar också hur långt ni kommit med detta? Facebook-pixel är numera ett välkänt och bra verktyg som funkar i de flesta andra plattformar. Att det inte finns eller ens är planerat i Visma är knepigt och har fått mig att fundera på att byta platform för min e-handel. Kan ni berätta hur det går med utvecklingen av detta?
MariaL
Foto på MariaL

MariaL

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Facebook-pixel i Webshop.

Jag har Visma Webshop sen 2014 och tänkte nu installera Facebook-pixeln (alltså inte enbart länka till FB från webshopen!) för att kunna följa besökare i webshopen/hemsidan och rikta annonser bättre. Detta är något som funnits länge och funkar i många andra moderna plattformar. Men inte i Visma! Jag ser i forumet att detta efterfrågats sen minst 5 år men ändå har inget hänt. När kommer denna funktion i Visma? Eller ska man behöva byta plattform för att kunna använda moderna verktyg för internetmarknadsföring?
MariaL
Foto på THP

THP

• 336 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Facebook-pixel - Webshop.

Det är vi intresserad av också!

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Facebook-pixel i Webshop.
Foto på Bea

Bea

• 222 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Facebook-pixel - Webshop.

Vi behöver också den funktionen så det vore toppen om det kan ordnas inom kort

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Facebook-pixel i Webshop.
Foto på Robin Melldén

Robin Melldén, Team Manager

• 3,084 poäng 3k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej

Anledningen till att vi inte implementerat denna funktionalitet beror på att vi har många andra funktioner som efterfrågas i större utsträckning. Vi får in många önskemål och måste prioritera bland dessa. Jag hoppas att vi får möjlighet att implementera detta i framtiden men just nu är det fortsatt tyvärr inte aktuellt.

Följ våra utvecklingsplaner i forumtråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/utvecklingsplaner-website-webshop

Mvh
Robin
(Redigerad)
Foto på ingela

ingela

• 406 poäng 250 badge 2x thumb
Borde vara standard - svårt att fortsätta om inte programmet utvecklas i takt med tekniken och aktuell marknadsföring. Valde VISMA webshop pga av integreringsmöjligheterna till andra moduler, förstod inte att jag i o med det skulle backa bakåt i tiden rent tekniskt sett :( 
Foto på Robert

Robert

• 112 poäng 100 badge 2x thumb
Det är svårt att hitta information om det händer något och hur många vi måste vara som skriver om detta för att det skall vara "intressant" för Er att utveckla en lösning. Vågar man sig på en gissning att Facebook Pixel är lite som "säker sida" (https) projektet, att man där kunde misstänka bristande kompetens hos era utvecklare. Att ni visst vet vad det handlar om, men det är "för svårt" för er att ta fram en lösning. Folk har ju skrivit här i ett par år nu om detta och fortfarande ingen färdig lösning. Några länkar internt i forumet att följa utvecklingsplaner har ni lyckats få fram, men även via länkarna är det knapphändigt med information.

Vänligen uppdatera om/vad ni gör i detta ärende.
Foto på Robin Melldén

Hej

Du kan följa i våra versionsnyheter vad som släpps. I denna posten uppdaterar jag om vad som komma skall när det kommer till större implementationer. Annars försöker vi vara ganska flexibla med tanke på att vår bransch förändras mycket. Anledningen till att vi inte vågar svara på hur lång tid det tar att implementera beror på att vi ska bygga en funktionalitet som ska fungera för alla våra kunder. Det är tyvärr inte så pass "enkelt" som att bara lägga in koden som krävs i detta fallet. Vi måste också se till att detta inte påverkar någon annan del av tjänsten. Utöver detta kommer test som är viktigt för oss att säkerställa att funktionaliteten är korrekt innan vi släpper den till marknaden. 

Mvh
Robin
(Redigerad)
Foto på Robin Melldén

Hej

Vi har precis börjat undersöka vad som krävs rent tekniskt, så det är för tidigt att lova något. Jag tror dock vi bör kunna införa stöd för Facebook-pixeln i Januari. 

Mvh
Robin
Foto på MariaL

MariaL

Det hoppas jag verkligen, för andra webshopsplattformar har haft detta sen länge. Hade börjat fundera på att byta, men hänger väl på ett tag till om detta börjar funka.
Foto på L8Larsson

L8Larsson

• 290 poäng 250 badge 2x thumb
Robin hur har det gått med Facebook Pixeln, är den på gång?
Foto på Robin Melldén

Hej,

Den är nästan färdigutvecklad. Just nu pågår testfasen och om det går bra så bör vi kunna släppa den snart. Min tanke är att köra igång med pilotkunder. Är ni i tråden intresserade så får ni gärna maila kunduppgifter till mig på robin.mellden@visma.com

Mvh
Robin
Foto på Robin Melldén

Officiellt svar
Hej,

En glad nyhet är att vi på måndag kommer vi att släppa stöd för Facebook Pixel. Ni kommer att kunna lägga in ert Pixel ID i inställningar på Website-fliken. Det kommer att finnas stöd för flertalet standard events. Mer information finner ni i versionsnyheterna som kommer att finnas tillgängliga på måndag.

Trevlig helg!
Robin