Fackavgift Elektrikerförbundet - Visma Lön

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Elektrikerförbundet har en medlemsavgift på 1,9% på bruttolönen
Sen har det en kontrollavgift på 0,5% på all skattepliktigt.
Hur lägger jag in detta? Måste finns någon här som bokför åt ett el-företag och kan detta?
1,9% är inlagt redan på 1312 fackavgift men de 0,5% fattar jag nada av hur jag går till väga.
Hjälp!!!!
Foto på Ingela

Ingela

• 778 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 1
  • 1
Foto på Annapanna

Annapanna

• 3,640 poäng 3k badge 2x thumb
Jag förstår ditt dilemma helt och fullt (elföretag här också). Jag har löst det genom att kopiera löneart 1312, och döpt den nya till 13121 kontrollavgift och lagt in 0,5 % i beräkningsformeln. 
Kom ihåg att du måste lägga in båda lönearterna på lönebeskedet sen också. 
Hoppas att det hjälper dig! 
Foto på Ingela

Ingela

Ok och det tar du på bruttolönen också?
Ska testa imorgon, annars återkommer jag. Väldigt bra att få kontakt med en i el-branschen och bolla lite:)
Foto på Annapanna

Annapanna

• 3,640 poäng 3k badge 2x thumb
Ja, jag tror att det är samma formel på båda ställena, med olika %-sats bara. Men jag kom på att jag även lagt upp "två fackförbund" i företagsinställningarna, med olika %-satser även där. Det var ett tag sen jag gjorde det här, så jag är tyvärr lite osäker på arbetsgången...

(Redigerad)
Foto på Ingela

Ingela

Hej! Jag undrar om jag kan få hjälp av dig Annapanna med hur jag gör en utbetalning av semesterersättning. Har aldrig gjort detta o det är ju viktigt att det blir rätt:)
Min mailadress:  ingela@el-trion.se och tele 070-559 56 63
Foto på Karl Wilsborn

Karl Wilsborn, Moderator

• 9,244 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Annapanna är bara en vanlig medlem här på forumet, men vill hon ringa upp dig och hjälpa dig med detta får hon givetvis gärna göra det:) Annars får du såklart ta hjälp av oss som jobbar på Visma, så kan vi hjälpa dig. Att lägga in själva fackavgiften under Fackförbund enligt Annapannas senaste inlägg, är egentligen inte nödvändigt. Det är nog bara gjort för att det ska finnas där så att säga, om man vill gå in och se vilka fackavgifter man har. Annars räcker det med att lägga upp lönearten 13121 enligt Annapannas tidigare inlägg, vilken också kan läggas in som en återkommande löneart direkt i registret, så du slipper att lägga till den manuellt på varje lönekörning. Se skärmdump nedan.

Är det något annat får du som sagt gärna kontakta oss, antingen per telefon eller chatt.

Ha en fin dag!

/Karl
(Redigerad)