Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skapa rotfaktura

hej
jag undrar hur man skriver ut en byggfaktura med rotavdrag på 75,000, sen skall skall
bokföras med ácontra 35,000
med vänliga hälsningar
chrizter

2 SVAR 2
Davor P1
CHAMPION

Hej Christer,

Gör så här:

När du lägger upp kunden så gå in på flik 2 och fyll i följande uppgifter:

UPPGIFTER VID ROTARBETE
 - Fastighets - /Lägenhetsbeteckning
 - Organisationsnummer om det är en BRF

Prislista (helst en MED moms då du skall ange alla priser till kund inklusive moms för att undvika en eventuell tvist SAMT att ROT avdraget skall vara inkl. moms.

Sen går vi vidare till ARTIKELREGISTRET

Här markerar du vilka artiklar som skall användas till beräkning av ROT/RUT samt även markera vilken typ av tjänst det gäller.

Nu är det (äntligen) dags att få betalt för det utförda arbetet.

Gå in på ORDER (om du använder dig av detta) eller FAKTURA.

Fyll i kunduppgifterna och markera kryssrutan INNEHÅLLER HUSARBETE sant ROT

Nu fyller du i alla artiklar du sålt (varor och tjänster)

När allt är ifyllt går du in på FÖRDELA SKATTEREDUKTION om det är flera personer som skall "dra av" roten.

Programmet föreslår normalt en lika stor fördelning på samtliga personer, men du kan ändra fördelning och belopp om du inte kan dra av fullt föreslagen rot.

Gör en provutskrift av fakturan. Du bör då få en ruta längst ner på fakturan med information om ROT avdragets storlek samt en klausul om att om du inte får full täckning från skatteverket för roten att du kommer kräva kunden på mellanskillnaden.

Jag hoppas att jag inte glömt något.....

Davor P
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej Chrizter!

Om kunden har gjort delbetalningar av fakturan och du vill göra ansökan till Skatteverket i omgångar så måste du göra ansökan manuellt på Skatteverkets hemsida. I programmet går det bara att göra ansökan när fakturan är slutbetald.

Om du har skapat delfakturor på kunden som de har betalat tidigare som ska tillgodo räknas på denna fakturan, så är det viktigt att du inte på denna fakturan gör avdrag. Utan du behöver istället göra kreditfakturor på de fakturor som skapats tidigare, och kvitta kreditfakturorna mot denna slutfakturan.

//Linnéa