Faktura för 2018 - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag skall skicka fakturor nu i januari för arbete jag gjorde 2018. Inga stora fakturor. Om jag bokar om dem så att de hamnar på 2018 kommer de då höja resultatet 2018? Eller vart hamnar det resultatet? Måste man boka om de fakturor man gör nu i januari för dec 2018? Kan inte de bara följa det nya året?
Foto på Helena

Helena

• 492 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 5 månader sedan

• 0
  • 1
Antar att du har kontantmetoden eller som den även kallas, Bokslutsmetoden. Det innebär att du skall boka upp de fordringar och skulder som du har per 1231. Rent momsmässigt så innebär det även att du skall redovisa momsen på den perioden och inte när du betalar/får betalt. Allt för att få rätt resultat på rätt år. Iofs så hävdar man att K1-bokslut (förenklat årsbokslut) innebär att man inte skall periodisera så mycket men att veta hur resultatet ser ut på rätt år är ganska bra för att få rätt inkomst på rätt år.
Så frågar du mig så skall du ta upp denna på 2018, redovisa momsen och ja, den påverkar resultatet. Kom bara ihåg att inkomstföra den när den betalas utan då bara boka den som betalning av en kundfordran.
Lycka till och God Fortsättning!
Foto på Helena

Helena

Nej jag använder mig av faktureringsmetoden. Hur blir det då?
Tack för svar och god fortsättning till dig!
(Redigerad)
Om du använder faktureringsmetoden så skulle jag välja att sätta faktureringsdatum 181231 på de som avser 2018. då löser programmet resten. Så gör jag iaf. Lycka till!
Foto på Helena

Helena

Men då sätter jag alltså ett äldre datum nu när jag skapar dem? 181231.
Då får jag vänta med att avsluta 2018 tills de pengarna kommit in och även momsen är betald (gör kvartalsvis) antar jag? Tack så hemskt mkt för att du tar dig tid!
Avslut av året kan du gör änd, inbetalningen sker ju nästa år så att säga och det är ju en helt annan period.
Om vi leker med den obehagliga tanken att dom skulle släpa med betalningen så skall du ändå göra klart bokslutet och rapportera in momsen. Skulle fordran visa sig vara osäker innan bokslutet är klart så kan du naturligtvis reservera nettokostnaden. Momsen får man dock bara ta tillbaks sedan man vidtagit åtgärder eller dom konkat, men det är ju bara om det blir så vilket tack och lov inte är så ofta. 
Foto på Helena

Helena

Jag är som du nog märker ganska mkt novis på detta. Man kan inte bara bokföra dem i januari och låta dem gå med detta året o sen göra likadant nästa år? Så blir det ju tolv bokförda månader ändå?
Momsen hamnar väl på förra kvartalet likväl resultatet då och är inte säker på att de hinner betala innan momsen ska in.
(Redigerad)
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,114 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!
Precis som AccountantfromHell_singland skriver brukar man lägga intäkterna på rätt år, åtminstone om de överstiger 5000 kronor.
Du kan läsa mer om det i Checklista för årsavstämning » under Kostnader och intäkter - Jag skickade en faktura i januari som avser arbete som gjorts i december. Vad gör jag?