Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Faktura från ett inkassobolag.

Jag har fått en faktura från ett inkassobolag. De fakturor som de vill ha betalt för är redan inlagda i bokföringen, så hur nollar jag dessa samt bokför inkassobolagets faktura?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här får man kanske inte lära ut men...


  1. Får jag en faktura från ett inkassobolag, gör jag inget åt den; jag lägger den åt sidan. Eftersom jag har fakturorna i min reskontra så betalar jag dem till leverantören precis som vanligt med summan som står på leverantörens fakturor.

  2. Leverantören talar om för inkassobolaget att du betalat direkt till dem istället för till inkassobolaget.

  3. Du får en ny faktura från inkassobolaget efter nån vecka med enbart deras kostnader på. Då betalar du inkassobolaget enbart för kostnaderna de haft för dig och inget krångel i bokföringen eller i reskontrorna sker.


Lycka till, Lena

Fd medlem
Inte tillämpbar

Låter klokt Lena men..... jag har redan betalat fakturan från inkassobolaget... Så vad gör jag nu för att det ska bli rätt?
Fd medlem
Inte tillämpbar

OK

Skapa kreditnotor för de fakturor som hamnade på inkasso:

Nu kan jag inte eEkonomi, men jag gissar att man kan skapa en kredit genom att stå på fakturan man vill kreditera och välja att skapa en ny kreditnota. Kreditnotan kan få samma fakturanummer som ursprungsfakturan, med ett K framför.

Efter det, borde det gå att kvitta debetfaktura mot kreditfaktura så att de försvinner ut leverantörsreskontran. Om det finns en kvittningsfunktion i eEkonomi vågar jag inte lova, men någon annan kanske kan hjälpa till här...

Efter att du gjort denna manöver på de fakturor det handlar om, tar du tag i inkassofakturan. Är den registrerad som en faktura eller har du bara gjort en utbetalning?

Har du betalat ut, gör så här:

Utbetalningen brutto: (K) 1930 om du betalat ut från banken
Momsen: lägg ihop momsen som finns på ursprungsfakturorna (INTE kreditnotorna) och lägg summan i (D) på 2641
Räntan från inkassobolaget:  (D) 8422
Inkassokostnaden: (D) 8490
Om faktureringsavgift eller expeditionsavgift finns, skulle jag också ta det på 8490 (det är inte så viktigt)
Resterande summa borde vara samma summa som fanns på de ursprungliga fakturorna exklusive moms och den summan ska in i debet på konto du använde då.

Detta verifikat, bör i bokföringspärmen innehålla kopior av de ursprungliga fakturorna så att man ser att du dragit rätt moms. Anteckna för hand på det här verifikatet vad som hänt och hur du har gjort, för det är många gånger förvånande hur kort minne man har. Rätt som det är, har man glömt allt och sedan kommer någon och granskar och då står man där som ett fån. Man kan aldrig anteckna för mycket om hur man tänkte och gjorde.

Lycka till, Lena