Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Faktura från Google på Irland - eEkonomi

Hej, 

Jag har registrerat mitt bankkort för att betala Google. Deras fakturaadress är på Irland: 

Google Ireland Limited

Gordon House

Barrow Street

Dublin 4

Ireland

Google är ett amerikanskt bolag. 

Men borde jag använda konto “4535 - Inköp av tjänster från annat EU-land, 25 %” istället för “4531 - Inköp av tjänster från ett land utanför EU, 25 % moms”

Tack på förhand

6 SVAR 6

Absolut ja! och uppge ditt VAT-nummer så att du får faktura utan moms... Det räknas som inköp tjänst EU då det är från Irland det levereras. Om du inte uppger ditt VAT-nummer så tror dom att du är en privatperson och din faktura kommer då att innehålla svensk moms, MEN det är sk MOSS-moms och är ej avlyftbar i din bokföring... 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Tack för ditt svar. Vi har inte uppgett VAT-nummer men får ändå en faktura utan moms! Det står VAT (0%). Borde jag i alla fall ange VAT-nummer?

Tack på förhand


Står ert VAT-nummer någonstans annars på fakturan? Om dom redovisar det som EU-försäljning så måste dom ha ert VAT-nummer för att kunna lämna periodisk sammanställning. Så dom har nog luskat fram det skulle jag tro.... eller om ni lämnat det i något annat läge...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har pratat med google och de säger att de fakturerar exklusive MOMS till företagskonto i EU utanför Irland: https://support.google.com/a/answer/1231283
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej det står inte VAT-nummer på fakturan.

Märkligt. Enligt EU-reglerna så skall det anges och dom måste ha ditt VAT-nummer. Annars så skall dom fakturera med MOSS-moms. Nåväl du skall iaf hantera det som ett EU-inköp och använda omvänd beskattning.