Faktura från naprapat ställd till mig som privatperson

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 7 månader sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har varit på besök hos en naprapat och undrar om det är okej att dra av detta på mitt aktiebolag trots att fakturan är ställd till mig som privatperson?

Besöket kostade 690 SEK med noll kronor i moms enligt kontantfakturan. Hur bokför jag detta?

Med vänlig hälsning
Paul
Foto på Paul

Paul

• 656 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Birgitta

Birgitta

• 1,242 poäng 1k badge 2x thumb
Jag bokför det 7620 Sjuk- och hälsovård, där bokför jag allt med friskvård som är godkänt av arbetsgivaren.
Foto på Paul

Paul

Tack för svar Birgitta! Eftersom jag är arbetsgivaren (är ensamföretagare med AB) kan jag alltså godkänna utlägget antar jag. Jag bokförde så här (690 SEK med noll kronor i moms står det i fakturan):

1930 690 K
7620 690 D
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,396 poäng 4k badge 2x thumb
Hej,

Vad jag kan hitta här så ingår inte naprapati som friskvårdsbidrag. Anledningen är att naprapati klassas som rehabiliterande behandlingar.
Jag vill rekommendera att du börjar leta upp vad utlägget skall klassas som och går där efter.

Ha det gott!

/Sofia 
Foto på Paul

Paul

Hej! Men under M står det "Även massagebehandlingar av enklare slag utförd av naprapater och kiropraktorer ingår".
Foto på Birgitta

Birgitta

• 1,242 poäng 1k badge 2x thumb

Hej!

Jag gör som Paul, Naprapat och kiropraktiker behandling av enklare form finns med under massage hos skatteverket. Så helt ok att bokföra som friskvård.

Foto på Kajsa Järnmalm

Kajsa Järnmalm

• 142 poäng 100 badge 2x thumb
Hej! Enklare behandlingar såsom massage kan man klasas det som men då är det moms 25 % på behandlingen. Rehab däremot är momsfritt men inte friskvård. Dock kan du som arbetsgivare (i eget AB) tillåta det som förmån till dig själv som anställd (förmånsbeskattas då ej som rehab och privat sjukvård). 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.