Faktura från Polen (EU) omvändskatteskyldighet

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
Hej.
Jag är Helt ny på detta.. säkert skit lätt..

Faktura från Polen (EU) med f-skatt för byggtjänster.

Jag har fått en faktura på (för enkelhetens skull) * 1000 kr * moms 0kr *  och omvänd skatteskyldighet. (25%)

Hur bokför jag den i Visma eekonomi? så det blir rätt med alla konton och allt..?

Jag är som sagt nybörjare på sånt här.. så gärna en enkel förklaring..

Mvh Tommy
Foto på Tommy

Tommy

• 70 poäng

Publicerades för 3 år sedan

• 1
  • 1
Foto på MarieN

MarieN

• 6,454 poäng 5k badge 2x thumb

Hej Tommy,

Kolla i din kontoplan men jag hade gjort följande;

Inköp av tjänster inom EU

2440 i kredit (lev.skulder)

motboka i debet konto 4535 - (inköp av tjänster från ett annat EU-land, momskod 21)

Räkna fram 25% moms - kreditera konto 2614 (i kredit) med momsen -(beräknad utg. moms på varu/tjänste inköp inom EU)

och debitera samma summa på konto 2645 (i debet) - (Beräknad ingående moms på förvärv från EU momskod 30)

Läs mer på skatteverket om inköp tjänster inom EU - så att det tillhör huvudregeln.

Kolla mer här; http://www.skatteverket.se/funktioner/sok/sok.4.64a656d113f4c7597011b3.html?query=Ink%C3%B6p+tj%C3%A...

/Marie

Foto på Roffak

Roffak, Champion

• 27,184 poäng 20k badge 2x thumb
Hej

Känns lite dumt att kommentera Maries utmärkta svar men om du vill kontrollera din kommande momsredovisning kan du notera att:

Det är Konto 2614 (beräknad utgående moms på varu/tjänste inom EU) som har momskod 30 dvs redovisas i ruta 30.

Konto 2645 har momskod 48 och redovisas i ruta 48 tillsammans med annan avdragsgill ingående moms.

Momskoderna på dessa konton är förprogrammerade i din kontoplan.

MVH
Rolf